Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

وزارت تحصیلات عالی از آغاز دوباره دانشگاه های دولتی خبر میدهد…


خبرگزاری پیگرد:کابل-افغانستان
گزارش:فواد احمد نظری
۲۲جدی ۱۴۰۰


مسولین در وزارت تحصیلات عالی امارات اسلامی افغانستان از آغاز دروس دوباره دانشگاه های دولتی خبر میدهند.
 
آقای عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان امروز چهارشنبه(22 جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت:” امارت اسلامی افغانستان برای  آموزش مردان و زنان و حفاظت و توسعه نهاد‌های تحصیلی افغانستان متعهد است و ما درتلاش آغاز دروس دانشگاه های دولتی هستیم “.

آقای حقانی افزود: با تسلط حکومت جدید امارت اسلامی در افغانستان تا هنوز به 150 دانشگاه خصوصی اجازه فعالیت دروس هایشان در سراسر کشور داده شده است و در حال حاضر 40 دانشگاه دولتی به دلیل برخی مشکلات تخنیکی هنوز هم بسته است و به زودی درب  این دانشگاه‌ها بر روی محصلین باز خواهد گردید.

آقای حقانی دلیل باز نشدن برخی دانشگاه‌های دولتی را مشکلات اقتصادی ، عدم فضای اسلامی و اخلاقی برای محصلین خوانده و تاکید کرد که این مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد.

وی افزود”مردم افغانستان از امارات اسلامی  میخواهند تا دختران‌شان تحصیل کنند، اما آنها خواهان تحصیلات مختلط نیستند. آنها یک محیط غیر اخلاقی و غیر اسلامی نمی خواهند. این درک هر افغان است و ما به آن متعهد هستیم.” .

او گفت با آنکه دختران و پسران افغان در 150 نهاد تحصیلی خصوصی مشغول فراگیری علم و دانش هستند اما جهان آنرا نا دیده گرفته و تنها با بسته 40 دانشگاه دولتی سر صدا دارند.

آقای حقانی افزود: ما تلاش داریم که تمام نهاد‌های تحصیلی دولتی و خصوصی را با معیارات‌ بین المللی برابر کرده و در آینده نزدیک نیاز مارکیت افغانستان را مرفوع سازیم.
او گفت: امارت اسلامی در مدت زمان بسیار کوتاه گام‌های بلند درعرصه تحصیلات عالی افغانستان برداشته اند که نتایج خوبی نیز به همراه داشته اند.
او افزود: دراین مدت 3 دانشکده ماستری و 2 دانشکده لیسانس در برخی از دانشگاه‌های دولتی و نیز3 دانشکده ماستری و یک دانشکده لیسانس در دانشگاه های خصوصی ایجاد شده است.

آقای حقانی تصریح کرد: وزارت تحصیلات عالی در تلاش است تا زمینه تحصیل را در خارج از کشور را برای دانش‌جویان افغان فراهم کند و در این مورد با برخی کشورها و نهادهای تحصیلی در خارج از کشور صورت گرفته است.

او می گوید که درحال حاضر صدها هزار افغان در خارج از کشور بخاطر پیشبرد تحصیلات شان رفته اند و ما در تلاش این هستیم تا جوانان بیشتری را بخاطر پیشبرد تحصیلات شان رهایی کشور های خارج نمایم.

وی گفته است، تا حال امارت اسلامی  با کشور‌های ترکیه، ایران، پاکستان، ازبکستان، اتحادیه اروپا و یک شرکت آلمانی برای اعزام جوانان برای تحصیل به خارج از کشور گفتگو کرده است.

این در حالیست که با روی کار آمدن امارات اسلامی در کشور درب تمامی دانشگاه های دولتی در سراسر کشور بر روی محصلین بسته شده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.