Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

افزایش پروازهای بین‌المللی بر فراز افغانستان

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط: خبرگزاری پیگرد
شنبه ۳ سنبله ۱۴۰۳

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، شرکت‌های هواپیمایی از جمله «سنگاپور ایرلاینز»، «بریتیش ایرویز» و «لوفت‌هانزا» تعداد پروازهای خود بر فراز افغانستان را افزایش داده‌اند.

این رسانه (جمعه، ۲ سنبله) گزارش کرد که این خطوط هوایی آسمان بین ایران و اسرائیل را نسبت به حریم هوایی افغانستان خطرناک‌تر می‌دانند. طبق گزارش رویترز، بسیاری از این خطوط هوایی پس از آغاز جنگ اوکراین و مسدود شدن حریم هوایی روسیه برای پروازهای کشورهای غربی، مسیرهای پروازی خود را از طریق ایران و خاورمیانه تنظیم کرده بودند.

یان پتچنیک، سخنگوی سازمان «فلایت‌رادار ۲۴»، به رویترز گفت: «با افزایش تنش‌ها، محاسبات در مورد استفاده از حریم‌های هوایی تغییر کرده است. خطوط هوایی به دنبال کاهش خطرات هستند و با توجه به تنش‌های کنونی بین ایران و اسرائیل، پرواز بر فراز افغانستان را گزینه‌ای امن‌تر می‌دانند.»

تحلیل آمار این سازمان نشان می‌دهد که در هفته دوم ماه اوت، پروازها بر فراز افغانستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت برابر افزایش یافته است. تغییر مسیر پروازها از اواسط ماه آوریل و در پی حملات متقابل موشکی و پهپادی بین ایران و اسرائیل آغاز شد.

رویتزر افزوده است که داده‌های سازمان «فلایت‌رادار ۲۴» نشان می‌دهد که سنگاپور ایرلاینز، بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و سایر خطوط هوایی از آن زمان تعداد پروازهای خود بر فراز افغانستان را افزایش داده‌اند. افزایش پروازها از اوایل جولای و پس از کشته‌شدن اعضای ارشد حزب‌الله و حماس و نگرانی از گسترش تنش در منطقه، مشهودتر شده است.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به رویترز اعلام کرده است که از اوایل جولای تصمیم به از سرگیری پروازها بر فراز افغانستان گرفته است. همچنین، گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی «ترکیش ایرلاین»، «تای ایرویز» و «ایرفرانس-ک‌ال‌ام» نیز از ماه آوریل تعداد پروازهای خود بر فراز افغانستان را افزایش داده‌اند.

ایرفرانس به رویترز گفته است که بر اساس اطلاعات امنیتی، این شرکت و سایر خطوط هوایی در حال حاضر تنها در مسیرهای خاص و در ارتفاعات بالا می‌توانند به‌طور امن بر فراز افغانستان پرواز کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که کشورها مقررات پرواز بر فراز افغانستان را تسهیل کرده‌اند. به‌عنوان مثال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در اوایل جولای اعلام کرد که هواپیماها می‌توانند در ارتفاع پایین‌تر از طریق کریدور واخان در شمال شرق افغانستان پرواز کنند. این اداره یک سال پیش به تمامی هواپیماها اجازه داده بود که تنها در ارتفاع بالاتر از ۳۲ هزار فوت بر فراز افغانستان پرواز کنند.

با وجود این تسهیلات، تا ماه آوریل پروازها بر فراز افغانستان به‌طور عملی آغاز نشده بود. پس از تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به افغانستان و بر فراز این کشور را متوقف کردند.

با این حال، گزارش رویترز حاکی است که با وجود افزایش پروازها، برخی از خلبانان نگران هستند. اوتان دی‌بروین، خلبان تجاری و رئیس «انجمن کابین خلبان اروپا»، به رویترز گفت که هر بار که از فراز افغانستان پرواز می‌کند، احساس می‌کند از یک منطقه درگیر جنگ عبور می‌کند و این احساس را نمی‌پسندد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.