Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

وزارت خارجه کشور: آمادگی کامل برای آغاز پروژه «تاپی»

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط: خبرگزاری پیگرد
شنبه ۳ سنبله ۱۴۰۳

وزیر خارجه امارت اسلامی در دیدار با وزیر خارجه و معاون شورای وزیران ترکمنستان اعلام کرد که افغانستان آمادگی کامل برای شروع کار عملی پروژه انتقال گاز «تاپی» را دارد.

«امیرخان متقی»، وزیر خارجه کشور، در دیدار با «رشید مرادوف»، وزیر خارجه و معاون شورای وزیران ترکمنستان، تأکید کرد که کابل برای آغاز عملی پروژه «تاپی» آماده است.

وزارت خارجه کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت‌های افغانستان و ترکمنستان از ایستگاه خط آهن «تورغندی»، خط لوله انتقال گاز «تاپی» و پروژه برق «تاپ» در مرزهای دو کشور بازدید کردند. متقی در این دیدار افزود که اقدامات ترکمنستان به رونق اقتصادی دو کشور کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز اظهار داشت که کشورش به‌طور کامل متعهد به شروع کار عملی پروژه «تاپی» در افغانستان است و به زودی پروژه ساخت خط آهن و ایستگاه توزیع برق نورالجهاد را به بهره‌برداری خواهد رساند.

توافقنامه پروژه «تاپی» در سال 2016 میان سران کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند امضا شد، اما تاکنون عملیات اجرایی این پروژه در افغانستان آغاز نشده است. پروژه «تاپی» یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انتقال گاز در منطقه است که قرار است سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند منتقل کند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.