Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

‎سازمان همکاری اسلامی بر احترام به حق آموزش وکار زنان و دختران افغانستان تأکید کرد

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی پانزدهمین اجلاس سران این سازمان بر حق تحصیل زنان و دختران، رعایت حقوق بشر و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد.

‎در قطعنامه‌ی پایانی این اجلاس که (یک‌شنبه، ۱۶ ثور) صادر شده، آمده است که این سازمان بر اهمیت احترام کامل به حقوق‌بشری همه‌ی شهروندان افغانستان و نیاز به حمایت از حقوق اساسی دختران و زنان افغانستان، به ویژه حق تحصیل و کار، تأکید می‌کند

‎پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای 34 ماده‌ای و با تأکید بر حق تحصیل زنان و دختران، رعایت حقوق بشر و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان به کار خود پایان داد

‎این نشست دو روزه با عنوان «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» در پایتخت گامبیا برگزار شد که «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه امارت اسلامی نیز در آن شرکت کرده بود.

‎سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه بر حمایت از یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، مرفه و فراگیر و نیز رسیدگی به چالش‌های پیش روی مردم افغانستان از جمله چالش‌های بشردوستانه، حقوق بشری، گروه‌های قومی، امنیت و تروریسم، مواد مخدر و چالش‌های اجتماعی تأکید کرده است.

‎در این بیانیه آمده است: بر اهمیت احترام کامل به حقوق بشر همه افغان‌ها و لزوم حمایت از حقوق اساسی دختران و زنان افغان به‌ویژه حق تحصیل و کار تأکید داریم و خواستار ارتباط بیشتر با مقامات بالفعل در مورد این موضوعات هستیم.

‎در بخشی از قطعنامه سازمان همکار‌ی‌های اسلامی مرتبط به افغانستان آمده است که “بر حمایت خود از یک افغانستان با ثبات، صلح‌آمیز، مرفه و فراگیر تاکید می‌کنیم.”

‎بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی اظهار داشتد: ما همچنین بر نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدگی به چالش‌های مرتبط با گروه‌های قومی، تروریسم، مواد مخدر و جنبه‌های اجتماعی برای حکومت فراگیر برای دستیابی به ثبات پایدار تأکید می‌کنیم

‎پیش از این، طارق علی بخیت، نماینده‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی در امور افغانستان در آخرین سفرش با مولوی کبیر، معاون سیاسی، سرپرست وزارت امورخارجه و سرپرست وزارت معارف حکومت افغانستان دیدار کرد و خواهان بازگشایی مکتب‌ و دانشگاه‎ها به روی دختران شد.

‎وی همچنان در این دیدار وعده سپرده بود که سازمان همکاری اسلامی آماده‌ی حمایت در بخش آموزش و تحصیل دختران در افغانستان است.

در همین حال سرپرست پیشین وزارت معارف امارت اسلامی به تاریخ ۲۰ سنبله ۱۴۰۱ در ولایت ارزگان در یک نشست خبری، علت باز نشدن مکاتب دختران را محدودیت‌های فرهنگی دانست. وی گفت: «در مناطق دور‌افتاده مردم نمی‌خواهند که دختران جوان خود را به مکاتب بفرستند.» واقعیت اما این است که در زمان کرزی در هر قریه و ولسوالی مکاتب دخترانه فعال بود و دختران درس می‌خواندند، ولی پس از تهدید طالبان، بخشی از مکاتب در تعدادی از قریه‌ها مسدود شد.

شیر‌محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه کشور، در یک گردهمایی در کابل به تاریخ ۵ میزان ۱۴۰۱ خواستار بازگشایی هر‌چه زودتر مکاتب دخترانه شد. وی گفت: «تعلیم بر مرد و زن فرض است و در برابر تعلیم دختران هیچ مشکل شرعی وجود ندارد.» در همین گردهمایی سرپرست وزارت امر به معروف این گروه اظهارات وی را رد کرد و تعلیم عصری را مباح خواند. از اظهارات وی چنین برمی‌آید که مکاتب دخترانه به فرمان امیر امارت بسته شده است؛ چون او گفت که تطبیق حکم «امیر» در مقابل یک عمل مباح، واجب است.

‎سراج‌ الدین حقانی وزیر داخله امارت اسلامی در افغانستان با مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و رایزنی کرد.
‎وزیر داخله در این دیدار گفت که محرومیت آموزش و کار زنان دایمی نیست، بلکه در نظام آموزشی طالبان تفاوت دیدگاه‌ ها است که آن هم حل و فصل خواهد شد.
‎در این دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز بر کار و آموزش زنان تأکید کرد.
‎مارتین گریفیتس در این دیدار افزود: ما باید عملکردهای یکدیگر را بیش از پیش مورد انتقاد قرار ندهیم، زیرا انتقادات بیش از حد راه‌ های تفاهم را خواهد بست؛ اما باید هر چه زودتر مشکل آموزش زنان برطرف شود.
‎این مقام ارشد دولت سرپرست تاکید کرد که افغانستان نزدیک به نیم قرن را در جنگ سپری کرده و تعلیم و تحصیل نیاز اساسی جامعه‌ این کشور است.

همچنان ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفته است که همۀ حقوق شرعی زنان به شمول تحصیلات برای شان داده می‌شود و نباید در این زمینه عجله کرد.

ندیم به تازگی در گفتگوی ویژه با تلویزیون ملی افغانستان گفته است که کشورهای غربی از مساله تعلیق حق تحصیل زنان سواستفاده می‌کنند.

او گفته است که زیر نام “تعلیم زنان” کشورهای جهان برای شان “بهانه‌ای خوب” پیدا کرده اند، در حالی که در خصوص امنیت، اقتصاد و نه در مورد عدالت با مردم چیزی گفته می‌توانند، چون به گفتۀ ندیم “هر چیز برابر است”.

او گفت: “فقط یک بهانه برای شان پیدا کرده اند که تعلیم زنان است، مساله تعلیم زنان در اینجا مطرح نیست، خواستی که جامعه جهانی دارد، ما نمی‌توانیم آن را برآورده کنیم این مقابله از دیر وقت جریان دارد”.

ندیم ادعا کرد که جهان می‌خواهد زیرنام “تمدن و پیشرفت افغانستان” آن طوری که زنان از لحاظ ظاهری و پوشیدن لباس در سایر کشورهای غربی تردد دارند، زنان افغانستان نیز چنین باشند.

او گفت: “فرهنگ، عنعنات، مذهب و دین افغانستان که دین تمام مسلمانان است، این را ایجاب نمی‌کند و خدای ناخواسته اگر این اقدام را کنیم، فرمایشات خارجیان را در میان آورده ایم. مسلمانان افغانستان آن را نمی‌پذیرند”.

ندیم همچنان گفت که هر حق یک خواهر مسلمان که “حق مالی است، حق علمی است، حق عزت است، این مسوولیت و مکلفیت است که بدهیم، آنچه خداوند در دین می‌گوید، خواه مخواه آن را می‌دهیم” اما نباید عجله کرد که چرا زود این کار انجام نمی‌شود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.