Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر و همه شمول است

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط حامیه نادری
چهارشنبه ۱۲ ثور ۱۴۰۳

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی  در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

پیش از این سران کشورهای آسیای مرکزی و نخست‌وزیر آلمان در یک بیانیه مشترک اعلام کردند آنها به یک افغانستان باثبات متعهد هستند که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در آن تأمین شده باشد.
در بخشی از بیانیه مشترک آمده است: «سران بر تعهد قوی خود برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور امن، صلح‌آمیز، باثبات و مرفه که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان افغانستان، به ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی احترام بگذارد، تأکید کردند».

درهمین حال رئیس جمهور ایران در یک صحبت با سفیران کشورهای اسلامی و در حضور رییس هیات نماینده گی امارت اسلامی در تهران می گوید که ایجاد یک حکومت فراگیر و با حضور تمامی اقوام، مذاهب و مردم افغانستان مورد تایید و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است.

همزمان سران گروه هفت در پایان نشست سه روزه خود در هیروشیمای جاپان، از گروه دولت سرپرست  خواسته اند که برای ایجاد حکومت فراگیر «گام های مهمی» بر دارد.

همچنان «وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه افغانستان گفت پکن همواره برای توسعه روابط با افغانستان اهمیت زیادی قائل بوده و به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نیز به انتخاب‌های مستقل مردم افغانستان احترام می‌گذارد.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وانگ افزود: چین هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و به دنبال منافع شخصی در افغانستان نیست.
وزیر خارجه چین ادامه داد: چین مانند همیشه از افغانستان در حکومت فراگیر، حکومت میانه‌رو، تعامل مثبت با همسایگان و مبارزه قاطعانه با تروریسم حمایت خواهد کرد

درعین حال وزیر خارجه ایران طی سخنانی در دانشگاه تهران گفته بود افغانستان زمانی می‌تواند در مسیر ثبات و امنیت قرار گیرد که همه اقوام در اداره این کشور سهیم شوند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرده بود: ما به صراحت به مقامات افغانستان گفتیم که دولت سرپرست و قوم پشتون‌ بخشی از افغانستان‌ هستند، اما همه واقعیت افغانستان نیستند. بنابراین از ایده دولت فراگیر در افغانستان سخن می‌گوییم و تلاش‌های ما در عرصه دیپلماسی در این رابطه است.
وی گفت: تأکید بر تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان به مفهوم مداخله در امور داخلی این کشور نیست، بلکه نصیحتی دلسوزانه برای کمک به حکمرانی خوب است.
وزیر خارجه ایران بیان کرد: مولفه و انتخاب نمایندگان اقوام و گروه‌های افغانستانی برای حکومت این کشور به عهده افغان‌ها است.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان در دیدار با فرقت صدیقوف سفیر ازبیکستان در واشنگتن بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان کرده‌اند.
بانو امیری در ایکس نوشته که آنان درباره اهمیت نقش کشورهای منطقه پیرامون افغانستان نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.
نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق‌بشر در افغانستان گفت: «در این دیدار درباره اهمیت نقش منطقه‌ای ازبیکستان در افغانستان و ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان که از حقوق زنان و مردان افغان حمایت کند، گفت‌وگو کردیم.»

همچنان دبیرکل سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان گفت این کشور “آویخته به یک تار نخ” است و باید با تزریق نقدینگی، اقتصاد این کشور را از “لبه پرتگاه” نجات دهیم. نمایندگان اعضای شورای امنیت در سخنرانی‌های خود خواستار ایجاد دولت فراگیر و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها شدند

یونس استور، نخست وزیر نروژ نیز در نشست شورای امنیت گفت که قبل از عادی‌‌سازی روابط بین طالبان و جهان، این گروه باید حضور سیاسی خود را در این کشور “همه‌شمول” بسازد.

او گفت در نشست اوسلو با طالبان گفتگوهای جدی در مورد “حکومت فراگیر، حقوق بشر، کمک‌های بشردوستانه و آموزش زنان” صورت گرفت.

همزمان شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین و سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران در یک بیانیه‌ی مشترک، از  امارت اسلامی خواسته‌اند تا یک حکومت فراگیر با مشارکت واقعی همه اقوام و گروه‌های سیاسی تشکیل دهند.

درهمین حال امیرخان تقی، وزیر خارجه امارت اسلامی با رسانه ها گفت:”اگر معنای فراگیر این باشد که همه قوم‌ها در حکومت باشند که هست. اگر معنایش این است که همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت باشند که هست.”

سید اکبر آقا، رئیس شورای عالی نجات افغانستان و عضو پیشین امارت اسلامی در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان اظهار داشت: حکومت همه شمول به زبان، فکر، تعبیر و خواست خارجی ها در افغانستان ایجاد نمی گردد.
وی بیان داشت: خارجی ها قصد دارند که در حکومت همه شمول افراد تربیت شده خودشان حضور داشته باشند، تا به استقلال و آزادی ما صدمه برسانند.
سید اکبر آقا بیان داشت: یک حکومت اسلامی باید دارای معیار های معلوم و برگرفته شده از قرآن و حدیث باشد و امارت اسلامی که در صدد تشکیل دولت اسلامی هستند، دولتی که تشکیل می‌دهند باید مطابق با آیات و روایات باشد.
وی افزود: معیارهای جدید از سوی عده ای از مردم در حکومت طالبان جای ندارد، همان گونه که در نظام جمهوریت وجود داشت و یگانه معیار برای تشکیل حکومت، اسلام است که از حدیث و فقه گرفته شده باشد.

جامعه جهانی نیز بارها اعلام کرده است که ایجاد حکومت فراگیر از شروط مهم به رسمیت شناخته شدن حکومت امارت اسلامی در افغانستان است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.