Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

دولت پاکستان فعالیت جنبش تحفظ پشتون‌ها را غیرقانونی اعلام کرد

خبرگزاری پیگرد:منطقه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد

دولت فدرال پاکستان روز یکشنبه رسماً جنبش تحفظ پشتون‌ها را به‌عنوان یک سازمان ممنوعه معرفی کرده و فعالیت آن را در سراسر این کشور غیرقانونی اعلام کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی دولت صادر و به رسانه‌ها ارسال شده، تأکید شده است که فعالیت‌های این جنبش تهدیدی برای صلح و امنیت ملی پاکستان تلقی می‌شود.

دولت فدرال پاکستان ضمن تشریح دلایل این تصمیم، بیان کرده است که «شواهد کافی برای اثبات دخالت جنبش تحفظ پشتون‌ها در اقداماتی وجود دارد که به‌طور مستقیم صلح و امنیت پاکستان را به خطر می‌اندازد.» بر همین اساس، این جنبش طبق ماده ۱۱ بی قانون مبارزه با تروریسم به‌عنوان یک سازمان ممنوعه در نظر گرفته شده و تمامی فعالیت‌های آن ممنوع اعلام گردیده است.

جنبش تحفظ پشتون‌ها یکی از گروه‌های برجسته‌ای است که با هدف دفاع از حقوق پشتون‌های ساکن پاکستان تشکیل شده است. این جنبش بارها نسبت به تبعیض‌های سیستماتیک و نقض حقوق بشر توسط ارتش پاکستان اعتراض کرده و ارتش را به انجام اقداماتی چون «کشتار غیرقانونی» و «ناپدیدسازی اجباری» پشتون‌ها در مناطق قبایلی متهم کرده است.

این تصمیم دولت فدرال پاکستان، در شرایطی اتخاذ شده که جنبش تحفظ پشتون‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرده و نقش فعالی در اعتراضات مردمی ایفا کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که این اقدام، تنش‌ها میان جنبش تحفظ پشتون‌ها و دولت پاکستان را تشدید خواهد کرد و ممکن است به افزایش اعتراضات و ناآرامی‌ها در مناطق پشتون‌نشین منجر شود.

از سوی دیگر، فعالان حقوق بشری این تصمیم را تلاشی از سوی دولت برای خاموش کردن صدای اعتراضات علیه نقض حقوق بشر در مناطق قبایلی قلمداد کرده و هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند تبعات گسترده‌تری برای وضعیت حقوق بشر و ثبات سیاسی در پاکستان به همراه داشته باشد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.