Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

معاون نخست ریاست الوزرا ،ا.ا.ا: خواستار تعامل با جهان هستیم، نه کشمکش

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳

در سه سال پسین، امارت اسلامی بارها از جامعه‌ی جهانی خواسته است که با حکومت کنونی، به عنوان یک حکومت وارد تعامل رسمی شود؛ اما جهان به دلیل سیاست‌های امارت اسلامی در داخل و وضع محدودیت‌ها بر شهروندان به ویژه زنان، به این خواست پاسخ مثبت نداده است.

در آخرین مورد مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای امارت اسلامی، گفته که این گروه علاقه‌مند به توسعه روابط و افزایش تعامل با همه کشورهای جهان، منطقه، به‌ویژه قزاقستان است.

ارگ روز شنبه، ۸ ثور، با نشر خبرنامه‌ای از دیدار مولوی عبدالکبیر با سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان خبر داده‌‌اند.

او افزوده است که کشورهای منطقه باید به‌صورت مشترک در اجرای پروژه‌های بزرگ منطقوی سهیم شوند.

وی ثبات در منطقه را به نفع همه خوانده و گفته که برای ثبات نیاز است کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند.

پیش از این مولوی عبدالکبیر،  گفته بود که جهان جز تعامل با این گروه راه دیگری ندارد.

به گفته وی، بدیل امارت اسلامی نیز در کشور موجود نیست و رژیم این گروه همچنان در انزوا قرار ندارد.

او تصریح کرده است: دولت سرپرست عملاً با دنیا تعامل مثبت دارند، در انزوا قرار ندارند و همه مردم افغانستان مطمین باشند.

نام‌برده اضافه کرده است: «به دنیا صدا می‌کنیم که شما به‌جز از این‌که با ما تعامل کنید راه دیگری ندارید، چون اگر با امارت اسلامی تعامل نمی‌کنید با کی می‌خواهید کنید.»

معاون سیاسی رییس‌الوزرا خاطرنشان کرده که این گروه به‌شمول امریکا و روسیه خواهان روابط نیک با همه کشورهای جهان است.

از جانبی، محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت سرپرست نیز در این نشست گفته که آزادی‌ بیان در دوره اسلام به‌میان آمده است و رسانه‌ها نباید از آن «سوءاستفاده» کنند.

قبل از این عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی، در محفلی به مناسبت سه‌سالگی توافق‌نامه‌ی دوحه، بار دیگر بر نیاز تعامل با جهان تأکید کرد.

او گفته است: «ما با جهان تعامل خوب می‌خواهیم و هر کشوری چه اسلامی یا غیراسلامی، به تعامل میان شان نیاز دارند و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی به امور خود برسد.»

همزمان وزیر خارجه کشور اعلام کرد سیاست حکومت کنونی افغانستان تعامل و روابط مثبت با تمام کشورهای جهان است.

«امیرخان متقی» وزیر خارجه کشور اظهار داشت نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست گفت که دسیسه‌های زیادی برای تضعیف نظام اقتصادی، نهادهای دولتی و ارگان‌های دیگر به راه انداخته شده بود، که ناکام شدند.

آقای متقی اضافه کرد که ثبات افغانستان به نفع تمام جهان است و هم‌اکنون امنیت در کشور تامین بوده و ما با هیچ یک از کشورهای همسایه‌ و منطقه مشکل نداریم.

وی افزود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

وزیر خارجه گفت: «با روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی، امنیت بهتر در افغانستان تامین شده و یک حکومت واحد به وجود آمده است».

متقی تاکید کرد می‌خواهیم افغانستان را به مرکز اقتصاد، ترانزیت و اتصال در منطقه تبدیل کند.

وی افزوده است که تعامل منفی برخی از کشورها و سازمان‌های جهانی در برابر افغانستان در حال حاضر به سوی مثبت شدن در حرکت است.
 
به گفته سرپرست وزارت امور خارجه، اکنون جامعه جهانی به این درک رسیده است که خاک افغانستان تهدیدی برای جهان نیست.
 
امیرخان متقی گفته است که سازمان‌های جهانی به بهبود وضعیت اقتصادی، سیستم بانکی، مبارزه با مواد مخدر و کاهش فساد اداری در افغانستان اعتراف می‌کنند.

درعین حال انس حقانی، یکی از اعضای ارشد طالبان نیز گفت: جامعه جهانی در حال حاضر خواهان روابط نزدیک با امارت اسلامی است.

حقانی افزود: نظام کنونی افغانستان نه براساس معامله با کشورها بلکه براثر فداکاری به دست آمده و جهان نیز در حال حاضر خواهان روابط حسنه با افغانستان است. 

بلال کریمی، سفیر افغانستان در چین، می‌گوید که جهان، باید با دیدن دست‌آوردهای حکومت امارت اسلامی با آن وارد تعامل رسمی شود.

او می‌افزاید: «هیچ چالشی وجود ندارد که تعامل را متوقف بسازد. امارت اسلامی به عنوان یک حکومت مسئول و نماینده‌ی واقعی مردم افغانستان، امنیت را تأمین و مرزهای کشور را مصون کرده است و در عین حال، تمام اداره‌های کشور خدمات خوب عرضه می‌کنند. پالیسی امارت اسلامی هم این است که از خاک این کشور آسیبی متوجه کشورهای منطقه نیست؛ این که امارت اسلامی در عرصه‌ی تعامل، اقتصاد، حکومت‌داری خوب که مواد مخدر را ختم کرد و هم‌چنان در عرصه‌ی ختم فساد اداری و اختلاس دست‌آورد دارد. فاکتورهایی است که جهان بالای آن حساب کند و با امارت اسلامی وارد تعامل رسمی شود.»

چندی پیش نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که افغانان مخالف هرنوع تعامل جامعه جهانی با دولت سرپرست هستند.

وی تصریح کرده است که امارت اسلامی پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، حقوق شهروندان به‌ویژه زنان را به‌گونه جدی نقض کرده‌اند.

فایق برداشت دولت سرپرست از همه‌شمول بودن حکومت را نادرست خوانده و تاکید کرده که جامعه جهانی باید در زمینه ایجاد حکومت فراگیر و پاسخگوی براساس خواست‌های مردم در افغانستان تلاش کند.

بعد از به قدرت رسیدن دوباره‌ی امارت اسلامی در افغانستان تاکنون هیچ کشوری از جامعه‌ی بین‌المللی این حکومت را به رسمیت نشناخته و وارد تعامل رسمی و دیپلماتیک با آن نگردیده‌ است. طی این مدت روابط جامعه‌ی جهانی با امارت اسلامی بیش از تعامل بر تقابل استوار بوده که همواره تنش‌ها و تناقضات زیادی را نیز در پی داشته است. تناقض میان عملکردهای حکومت امارت اسلامی و سیاست‌های جامعه‌ی جهانی خصوصاً پیرامون کار و فعالیت زنان در جامعه از مهم‌ترین مسائلی است که بر این روند تاثیر ژرف گذاشته و روابط هردو طرف را بیشتر از گذشته تیره‌تر نموده است که این موضوع تبعات زیادی را بر زندگی شهروندان افغانستان بجا گذاشته و بحران‌های این کشور از جمله فقر، گرسنگی و بیکاری را چند برابر نموده که عبور از هرکدام این بحران‌ها هزینه‌های چند میلیارد دالری و سال‌ها زمان را در پی خواهد گرفت که این همه از توانمندی مردم و حکومت افغانستان بعید به نظر می‌رسد. بناً با توجه به این همه معضلات و نارسائی‌ها در کشور حکومت سرپرست و جامعه‌ی جهانی در امر حل آنها تاکنون موفق نبوده و نتوانسته‌اند در امر حل مشکلات و بحران‌های موجود با هم تفاهم و تبادل نظر نموده و برای حل آنها تلاش‌های جدی و همه جانبه را انجام دهند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.