Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

تدویر نشست مشارکت عامه ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی معدن مس عینک در کابل

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
سه شنبه ۲۴ میزان ۱۴۰۳
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد

نشست مشارک عامه ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی (Environmental and Social Impact Assessment) یا ESIA مس عینک اول از سوی شرکت خدمات مشورتی محیط زیستی و انجنیری دایره سبز به همکاری اداره ملی حفاظت محیط زیست در کابل دایر شد.

این نشست به روز دوشنبه، 23 میزان با اشتراک مسئولان شرکت خدمات مشورتی محیط زیستی دایره سبز، مسئولان اداره ملی حفاظت محیط زیست، مسئولان کمپنی چینایی MJAM، مسئولان وزارت معادن و پطرولیم و نمایندگان با صلاحیت اداره‌های ذیربط دولتی در کابل دایر شد.
این نشست یکی از بخش‌های مهم ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی معدن مس عینک است که طبق قرارداد از سوی کمپنی ام‌جم (MJAM) به شرکت خدمات مشورتی محیط زیستی دایره سبز واگذار شده است.
داکتر زین‌العابدین عابد، معین پالیسی اداره ملی حفاظت محیط زیست در آغاز نشست با تاکید بر اهمیت اقتصادی پروژه مس عینک گفت که جلسه مشارکت عامه پروژه ارزیابی اثرات محیط زیستی واجتماعی مس عینک اول مطابق ماده 19 قانون محیط زیست دایره شده تا ارزیابی و نظریات مختلف تمام جوانب ذیدخل مطابق تمام اصول محیط زیست در نظر گرفته شود.او افزود که اداره ملی حفاظت محیط زیست تمام جوانب را در ارزیابی محیط زیستی در نظر خواهد داشت و پس از آن گزارش را تائید و برای کمپنی مسئول استخراج مس عینک جواز صادر خواهد کرد.
آقای شیانگ، نماینده شرکت ام جم در صحبت هایش در این نشست گفت که قرارداد پروژه مس عینک درسال 2008 امضا شده و در شانزده سال گذشته شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است.به گفته نماینده شرکت MJAM “این پروژه فرصتی است برای ایجاد اعتماد وهمکاری بین مردم افغانستان و کشور چین وغلبه به مشکلات وچالشها.”
در همین حال حمید الله حبیبی، رییس پروژه مس عینک وزارت معادن و پترولیم در قسمت پایانی این نشست از اداره ملی محیط زیست، کمپنی ام‌جم و شرکت دایره سبز واشتراک کنندگان این نشست قدردانی کرد و افزود که گزارش باید در اسرع وقت با این وزارت شریک گردد تا از طریق کمیته مسئول این وزارت ارزیابی وبعدا به اداره حفاظت محیط زیست ارسال گردد.
در این نشست مستندی از جریان مطالعات میدانی کمپنی دایره سبز تحت عنوان دایره سبز و ذخایر مس عینک؛ همکاری برای توسعه پایدار که توسط تیم میدیای دایره سبز تهیه شده است در بخش اثرات محیط زیستی و اجتماعی مس عینک نمایش داده شد. بعدا تیم متخصصان دایره سبز نتایج یافته‌های این مطالعات و پیشنهادات مبنی بر کاهش اثرات محیط زیستی و اجتماعی این معدن را ارایه نمودند. 
در بخش دیگر این نشست نظرات و پیشنهادات اشتراک کنندگان و نمایندگان اداره‌های ذیربط در خصوص کاهش اثرات محیط زیستی و اجتماعی معدن مس عینک با کمپنی دایره سبز به اشتراک گذاشته شد.
هدف از تهیه و ترتیب گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی (ESIA) پروژه مس عینک اول، شناسایی و ارزیابی تأثیرات محیط زیستی و اجتماعی پروژه و ارائه راهکارهایی برای کاهش این تأثیرات مطابق با قوانین و استانداردهای ملی و بین‌المللی است.
به گفته مسئولان کمپنی دایره سبز، مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی مس عینک از هفت ما به این سو جریان داشته و در حال تکمیل شدن است. در این گزارش ارزیابی تأثیرات بالقوه فعالیت معدنکاری بر آب‌های سطحی و زیرزمینی، مطالعه تأثیرات معدنکاری بر خاک، ارزیابی و بررسی تأثیرات معدنکاری بر گیاهان و نباتات منطقه، ارزیابی تأثیرات معدن‌کاری بر حیات وحش، مطالعه جیوکیمیاوی سنگ‌های باطله، ارزیابی تأثیرات معدنکاری بر تغییرات اقلیمی، ارزیابی تأثیرات زباله‌های صنعتی بر محیط زیست، بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قریه های اطراف معدن، ارزیابی تأثیرات بصری پروژه از مهم ترین بخش‌های این ارزیابی است.علاوه بر این ارزیابی تأثیرات معدنکاری بر مکان‌های باستانی، ارزیابی تأثیرات فعالیت معدنکاری بر کیفیت هوا، ارزیابی صدا ناشی از فعالیت‌های معدنکاری و پروسس و مطالعه تأثیرات حمل و نقل ناشی از فعالیت معدنکاری نیز شامل این مطالعات است.
شرکت خدمات مشورتی محیط زیستی دایره سبز با همکاری تیمی از متخصصین مسلکی و با تجربه داخلی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز و لابراتوار معیاری مسئولیت تهیه گزارش متذکره را به عهده دارد.
براساس قانون محیط زیست، استخراج معدن مس عینک پس از تائید این گزارش و صدور جواز محیط زیستی به شرکت MJAM ارائه می‌شود و تا قبل از تائید این گزارش و صدور جواز، شرکت قراردادی اجازه آغاز کار استخراج معدن را ندارد.
گفتنی است که شرکت خدمات مشورتی محیط زیستی و انجنیری دایره سبز که مسئولیت ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی معدن مس عینک را به عهده دارد، یک کمپنی داخلی است که در سال 2018 فعالیت خویش را به صورت قانونی آغاز کرده است و تاکنون پروژه های بزرگی را در نقاط مختلف افغانستان مانند مطالعات محیط زیستی شاه‌راه سالنگ و شرکت‌های صنعتی را با درنظرداشت استندردهای ملی و بین المللی عملی کرده است. دایره سبز به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز محیط زیستی در بخش دیزاین فلتر تصفیه هوا، در سال ۲۰۲۳ مقام سوم قهرمان هوای پاک جنوب آسیا را از جانب مرکز بین‌المللی توسعه یکپارچه کوه‌ها یا ICOMOD را از آن خود نمود.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.