Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

مالزی و بنگلادش: حل بحران روهینگیا نیازمند راه‌حل بین‌المللی است

خبرگزاری پیگرد:جهان
شنبه ۱۴ میزان ۱۴۰۳
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد

نخست وزیر مالزی و رئیس دولت موقت بنگلادش، با اشاره به اهمیت جنگ داخلی در میانمار، خواستار یافتن راه‌حل بین‌المللی برای بحران روهینگیا شدند.

به گزارش روزنامه داکا تریبون، محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش، در دیدار با انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی، بر لزوم حل و فصل سریع و بین‌المللی بحران روهینگیا تأکید کرد و گفت: «راه حل این موضوع در دست جامعه بین‌المللی است و بنگلادش به تنهایی نمی‌تواند این گره را بگشاید.»

یونس افزود: «ما به طرح این موضوع ادامه می‌دهیم و مالزی در انجام این کار از ما حمایت می‌کند. ما نمی‌توانیم بی‌نهایت صبر کنیم و این مسئله باید در اسرع وقت حل شود.»

وی با اشاره به این که هرچند تعداد کمتری از روهینگیایی‌ها در مالزی حضور دارند، این بحران مالزی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و افزود: «ما باید راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم. ما از طریق اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، دولت مالزی و جامعه بین‌المللی با هم کار می‌کنیم.»

هفت سال پیش، در ۲۵ آگوست  ۲۰۱۷، حدود ۷۰۰ هزار مرد، زن و کودک روهینگیا از میانمار گریختند و به بنگلادش پناه بردند. اکنون بنگلادش میزبان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از روهینگیایی‌ها در بازار کاکس و باسان چار است.

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی، در این دیدار ضمن حمایت کامل از مواضع محمد یونس درباره بنگلادش گفت: «تلاش‌های یونس می‌تواند بنگلادش جدیدی را با دموکراسی پرجنب‌وجوش و حقوق هر شهروند آن تضمین کند.»

نخست‌وزیر مالزی همچنین با نگاهی به شرایط غزه و لبنان، خواستار صلح در منطقه غرب آسیا شد و خاطرنشان کرد: «این شرایط نشان از کمبود انسانیت، بی‌عدالتی و بی‌مهری است.»

مقام‌های بنگلادش و طرف مالزیایی در مورد موضوعاتی مانند تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر ارتباطات راه دور، توافقنامه تجارت آزاد (FTA)، نیروی کار، پناهندگان روهینگیا، آموزش عالی و بحران جاری در غزه و لبنان گفت‌وگو کردند.

نخست‌وزیر مالزی، شامگاه جمعه به وقت محلی داکا را به مقصد مالزی ترک کرد. مالزی از ژانویه ۲۰۲۵ (دی ماه ۱۴۰۳) رئیس بعدی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) خواهد بود و این کشور هشتمین کشور سرمایه‌گذار در بنگلادش است. شرکت‌های مالزیایی بیش از پنج میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.