Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

افزایش محصول انگور در نبود بازار فروش در هرات

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد
سه شنبه ۱۳ سنبله ۱۴۰۳

مقامات محلی امارت اسلامی و باغ‌داران در هرات می‌گویند که به دنبال بارش‌های اخیر در این ولایت، حاصلات میوه‌ها به‌ویژه انگور به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

هرات اخیراً میزبان هشتمین جشنواره بزرگ انگور، انجیر و محصولات زراعتی بوده است، اما باغ‌داران از کاهش قیمت و نبود بازار فروش شکایت دارند. آنان خواستار فراهم‌سازی زمینه صادرات انگور هرات از دهلیز هوایی به کشورهای خارجی هستند.

محمد عظیم، یکی از باغ‌داران هراتی، با اینکه از افزایش حاصلات انگور در سال جاری خوشحال است، اما کاهش قیمت و نبود بازار فروش امیدش را به یأس تبدیل کرده است. او می‌گوید که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، علاقه‌مندی مردم به باغ‌داری به‌شدت کاهش خواهد یافت.

فیض احمد، دیگر باغ‌دار هراتی، اشاره می‌کند که نبود سردخانه، عدم صادرات انگور از طریق دهلیز هوایی و عدم حمایت از باغ‌داران، سبب کاهش قیمت این میوه در بازارهای داخلی شده است.

او توضیح می‌دهد که فصل برداشت انگور مشخص است و همگی باغ‌داران در یک زمان محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند که این موضوع به کاهش قیمت انگور منجر می‌شود.

هرات با داشتن بیش از ۱۲۰ نوع انگور، به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید انگور در افغانستان شناخته می‌شود. تاکستان‌های بزرگ در ولسوالی‌های گذره، انجیل و پشتون زرغون واقع شده‌اند و انواع معروفی از انگور مانند فخری، لعل، کشمشی، عسکری و حسینی در این منطقه تولید می‌شود.

آگاهان اقتصادی نیز نگرانی‌های باغ‌داران را تایید می‌کنند و معتقدند که عدم حمایت از تولیدات زراعتی داخلی علاقه‌مندی مردم به کشاورزی را کاهش خواهد داد. احمد سهیل (نام مستعار)، استاد دانشگاه هرات، بر این باور است که امارت اسلامی باید برای باغ‌داران و دهقانان تسهیلات بازار را فراهم کند تا آنان بتوانند محصولات خود را به قیمت مناسب‌تری در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

در همین حال، محمد نسیم سحر، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری امارت اسلامی در هرات، اعلام کرده است که امسال حاصلات انگور به‌طور چشم‌گیر و بی‌سابقه‌ای حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.