Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نمایشگاه ملی و بین‌المللی افغانستان به مناسبت هفته صنعت با حضور شماری از مقامات عالی دولتی در کابل آغاز به کار کرد.

خبرگزاری پیگرد:کابل افغانستان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳

نمایشگاه بین المللی کابل به هدف بازاریابی محصولات داخلی، حمایت از سرمایه گذاران ملی، ایجاد ارتباط بین تاجران و معرفی تولیدات داخلی به شهروندان برگزار گردیده، در این نمایشگاه، در مجموع 750 فابریکه در 55 بخش گوناگون محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی ۲۳ ثور اعلام کرد نمایشگاه ملی و بین‌المللی هفته صنعت برای تولیدات داخلی افغانستان گشایش یافته است.

نمایشگاه بین المللی کابل طی مراسم با حضورداشت عبدالغنی برادر، مولوی عبدالکبیر، عبدالسلام حنفی معاونین ریاست الوزرا، شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم، عطاءالله عمری سرپرست وزارت زراعت و مالداری، محمد یونس مهمند، معاون اول هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، دیپلومات های کشور های منطقه و جهان، تاجران و صنعت کاران، شرکت های تولیدی و نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا ضمن قدردانی از برگزاری چنین نمایشگاه، از صنعت داخلی کشور به مثابه ستون فقرات در جهت رشد و توسعه اقتصادی یادآوری نموده و از تمام تاجران و سرمایه گذاران کشور بابت زحمات شبانه روزی شان در قسمت عرضه خدمات تجارتی و افزایش تولیدات داخلی تشکری نمود.

برادر، از تأمین انرژی برق برای تمامی صنعت کاران و تولیدکنندگان کشور در آینده نزدیک خبر داده و روی تسریع روند تجارت وسرمایه گذاری و تطبیق پروژه های زیربنایی کشور بشکل مشترک تاکید ورزید.

عبدالسلام حنفی معاون اداری نخست‌وزیر ا.ا.ا نیز از در نمایشگاه هفته صنعت از تاجران و مردم افغانستان خواست تا به سیل‌زدگان اخیر به‌ویژه در ولایت بغلان تا حد توان کمک کنند.

حنفی، گفت: «تمام زمین‌های بایر که در افغانستان وجود دارد. تاجران ملی و بین‌المللی، هرکس که می‌خواهد سرمایه‌گذاری بکند، بیاید سرمایه گذری بکند.»

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزراء در این نمایشگاه سرمایه‌گذاری در بخش‌های معادن، کشاورزی و انرژی را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن، در رابطه به استخراج معادن کشور، ساخت فابریکه تولید سمنت در ولایات کندهار و هرات، ایجاد تسهیلات در راستای استخراج معادن و اولویت دهی برای سرمایه گذاران داخلی در زمینه عقد قراردادهای استخراج معادن کوچک صحبت نموده و از تاجران کشور خواست تا دست بدست هم داده در رشد و انکشاف اقتصادی کشور نقش خویش را بازی نمایند.

دلاور، از ایجاد تغییرات مثبت در زمینه سیستم های آبیاری و تحقیق تخم های بزری، کنترول جنگلات کشور و مدیریت آب های زیر زمینی خبر داده و از تلاش های وزارت زراعت ومالداری کشور در زمینه میکانیزه شدن زراعت اطمینان داد.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که هدف از این نمایشگاه معرفی و بازاریابی برای تولیدات داخلی است.

آقای عزیزی می‌افزاید که در کنار پشتیبانی از صنعت کشور، در یک سال گذشته برای بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌های تولیدی جواز توزیع و یا هم جواز شان را تمدید کرده‌اند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: «روز به روز تجاران ما، صنعت‌کاران ما، سرمایه‌گذاران ما، دوستان ما که در بیرون از کشور هستند و می‌ترسند از این‌که چگونه سرمایه ما را بیاریم در افغانستان، امروز روز به روز الحمدالله فرصت‌ها مهیا شده بیایند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.»

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعت و فرهنگ، گفت: «ما هم همه چیز را داریم. چرا ما مشکلات که مانع پیشرفت، تجارت و صنعت ما می‌شوند، را حل نسازیم.»

وزارت اقتصاد در این نمایشگاه می‌گوید که ثبات ارزش افغانی، کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات، جلب سرمایه‌گذاری، توشیح بودجه از عواید داخلی، جمع‌آوری مالیات به گونه شفاف و پشتیبانی از صنعت از مهم‌ترین کارکردهای امارت اسلامی در بخش اقتصادی است.

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد  در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: مقامات کابل به استراتژی جایگزینی واردات در افغانستان توجه ویژه دارند و سعی شده تا صادرات تقویت و از واردات بی‌رویه به کشور جلوگیری شود.

وی افزود: حکومت سرپرست افغانستان همچنین با معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری افغانستان، سرمایه‌ها را به این کشور جذب و از فرار آن نیز جلوگیری کرده است.

همچنین هدایت‌الله بدری رئیس بانک مرکزی افغانستان نیز در این مراسم گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی این کشور دارند.

بدری از تاجران و سرمایه‌گذاران خواست تا با استفاده از فرصت‌های موجود در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود تورم افغانستان منفی است و برای افزایش رشد اقتصادی باید حداقلی از تورم وجود داشته باشد.

محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «مشکلات و ناباسامانی در سیستم مالیات، مردم را با چالش‌ها روبه‌رو کرده‌است و آرزو دارم به این توجه جدی صورت گیرد.»

شماری از بانوان تجارت‌پیشه می‌گویند که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای فروش و بازاریابی فرآورده‌ها و ساخته‌های دستی‌شان سودمند است.

سودابه بهروز که از یک سال بدینسو به پیشه تجارت رو آورده است خواهان برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی است.

بانو بهروز، گفت: «ما توانستیم مارکیتنگ داشته باشیم مشتری‌های برای خود جذب کنیم و همچنان توانستیم یگان سفارشات را بگیریم و خوب بود در کل برای ما.» 

زرغونه، تجارت‌پیشه دیگر، گفت: «زیادتر قرارداد گرفتیم فرمایشات زیاد گرفتیم با بیشتر افراد معرفی شدیم از تولیدات ما دیدن کردند.»

همزمان با این، برخی از شرکت کنندگان، از نبود بازار در این نمایشگاه انتقاد می‌کنند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.