Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین به دانشگاه های فرانسه رسید.

1 min read

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳

پس از چند روز تحصن و تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا که همچنان نیز ادامه دارد، این جنبش دانشجویی هفته قبل به فرانسه راه پیدا کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشت که این اعتراض از سوی کمیته فلسطین دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس سازماندهی شده است.
این کارزار از دانشگاه می‌خواهد روابط با دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی را که در نسل‌کشی در غزه همدست هستند، قطع کند.
اتحادیه دانشجویی دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس، تصمیم مقامات دانشگاه برای درخواست حضور پلیس را «تکان دهنده و عمیقا نگران کننده» خواند و تاکید کرد که این موضوع از چرخش به سمت اقتدارگرایی نشان دارد

روزنامه “تاگس سایتونگ” آلمان در مطلبی از گسترش اعتراضات گسترده به جنگ غزه از دانشگاه های آمریکا به دانشگاه های فرانسه خبر داده و نوشت: ده ها نفرکه اکثراً جوانان بودند، بعدازظهر دوشنبه با پرچم فلسطین ورودی‌های دانشگاه سوربن پاریس را مسدود کردند. در سایه این اعتراضات سخنرانی ها و امتحانات باید لغو می شد.

درهمین حال «رویترز» گزارش داد: تظاهراتی که سوربن را مجبور به تعطیلی ساختمان دانشگاه برای یک روز کرد، تاکنون بدون تنش بوده است. دانشجویان از این موسسه که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است، خواستند تا اقدامات [رژیم] اسرائیل را محکوم کند.

دانشجویان دانشگاه سوربن پاریس در حمایت از مردم فلسطین در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و چادر زدند.

یکی از خبرنگاران رویترز مشاهده کرد که پلیس فرانسه خیابان ورودی اصلی [دانشگاه] که یک گروه دانشجویی حدود ۵۰ نفره در آنجا حضور داشتند را «ایمن‌سازی» می‌کند.

لورلیا فرژو، یکی از دانشجویان شرکت کننده در این اعتراضات در فرانسه در این باره گفت: ما به خواست دانشجویان دانشگاه هاروارد و کلمبیا اینجا هستیم. “

بر اساس این گزارش، چند تن از سیاستمداران فرانسوی، از جمله ماتیلد پانو (Mathilde Panot) یکی از اعضای ارشد پارلمان فرانسه از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» (La France Insoumise)، هواداران خود را برای پیوستن به اعتراضات سوربن در رسانه‌های اجتماعی فراخوانده بودند.

نشریه فرانسوی «فیگارو» نیز خبر داد که حدود ۱۰ چادر در محوطه دانشگاه سوربن برپا شده است. حدود ۲۰ دانشجو روی زمین نشسته و دستان خود را به رنگ قرمز درآورده‌اند.
«ما همه فرزندان غزه هستیم»، «اسرائیل قاتل، مکرون همدست» و «آتش‌بس» از شعارهای معترضان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.
یکی از دانشجویان سوربن نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ما در اینجا به دنبال فراخوان دانشجویان «هاروارد» و «کلمبیا» هستیم.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، لحظاتی پیش پلیس برای تخلیه دانشجویان حامی فلسطین مداخله کرده است
دانشجویان فرانسوی در اعتراضاتی که بازتاب جنبش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا است، روز جمعه دسترسی به دانشگاه معتبر علوم سیاسی (سیانس پو) پاریس را مسدود کردند. آنها در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به نمایش گذاشتند.
به گزارش لیبراسیون، اقدامات بیشتر طرفدار فلسطین در روزهای آینده در دانشگاه های گرنوبل، رن، لیل و لیون فرانسه برنامه ریزی شده است. بزرگترین اتحادیه دانشجویی، یونی اف، خواستار «قیام علیه سرکوب و صلح در غزه» است. الئونور اشمیت، سخنگوی این اتحادیه ، می‌گوید: «این بسیج یک رخنه ایجاد کرده است. اکنون زمان آن است که نشان دهیم جوانان در حال حرکت هستند.»

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.