Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

آیا جنبش دانشجویان معترض آمریکا به اهداف خود خواهند رسید؟

1 min read

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳

نشریه اینترنتی بیزینس‌استاندارد در یادداشتی به قلم استفان ال.کارتر ستون‌نویس سیاسی و استاد حقوق دانشگاه ییل که کتاب «وکیل زن سیاه‌پوستی که قدرتمندترین مافیای آمریکا را سرنگون کرد» را به رشته تحریر درآورده؛ درباره این که آیا دانشجویان معترض آمریکا در نهایت به هدف خود دست خواهند یافت یا نه؛ نوشته که «به رغم برگزاری مراسم اعتراضی و تظاهرات مختلف در دانشگاه‌های گوناگون، بحث‌ها و صحبت‌های رسانه‌ها و کارشناسان بیشتر درباره آزادی بیان و امنیت دانشگاه‌ها بوده و در این میان مصایب غزه و مردم فلسطین کمتر مورد بحث قرار گرفته است»

استفان ال.کارتر نوشت: من می‌ترسم دور کنونی اعتراضات دانشگاهی نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته باشد. این البته نتیجه‌ای نیست که من به راحتی به آن رسیده باشم. در دوران جوانی‌ام که مدام دورتر و دورتر می‌شود، من خودم هم به نوعی یکی از معترضین بودم و در کنار همکلاسی‌هایم راهپیمایی می‌کردیم و شعار می‌دادیم و امروز هم همان‌قدر از مبارزات و فعالیت‌های دانشجویی لذت می‌برم. ولی ما در آن زمان آن لحظه مناسب توقف را تشخیص می‌دادیم و به عبارتی خوب می‌دانستیم که ماجرا چه زمانی باید تمام شود.

درباره مسائل و موضوعاتی مانند آزادی بیان من تقریباً چیزی در مایه‌های یک آدم مطلق‌گرا هستم، اما اختلال در امور به بیان و آزادی بیان ربطی ندارد و آن‌چه این روزها در دانشگاه‌ها در جریان است، با آزادی تفاوت دارد و مشکل این‌جاست که اغلب استفاده از چنین تاکتیک‌هایی بحث را از موضوع اعتراض به مشروعیت اشکال خاصی از اعتراض سوق می‌دهد و این همان چیزی است که گفتم- باعث انحراف از بحث بر سر جنگ غزه شده است.

در روزگاران قدیم هدف اعتراض غیرخشونت‌آمیز تغییر افکار عمومی با برانگیختن واکنشی بود که از طریق آن قدرت چهره سرکوبگر واقعی خود را نشان می‌داد. این همان رویکردی است که اغلب در اعتراضات جواب می‌دهد

در این میان تصمیمات اشتباه پلیس در زمینه دستگیری معترضان و پاکسازی اردوگاه‌های آن‌ها در دانشگاه‌های کلمبیا، ییل و چند جای دیگر منجر به تظاهرات در مدارس و کالج‌های دیگر شده است. این آبشار کنش‌گری در واقع پیرو همان نظریه سرایتی است که توسط بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی برای توضیح چگونگی جهش و شیوع اعتراض‌ها از جایی به جاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مبتنی بر این اصل ساده است که می‌گوید چنین اعتراض‌هایی حامیان منفعل یک هدف را به حامیان فعال تبدیل کرده و سپس این روند در مکان‌های دیگر نیز ادامه یافته و از این طریق شمار حامیان فعال آن هدف گسترش پیدا می‌کند.

یکی از ناظران اعتراضات در زمینه مشکلاتی که برای معترضان به وجود آمده؛ می‌گوید که فارغ از نتیجه این تظاهرات، معترضان از طریق اعمال‌شان به دنبال تشکیل یک جنبش هستند و برای همین هم هدف آن‌ها موفقیت کوتاه‌مدت نیست، بلکه آن‌ها به دنبال همبستگی بلندمدت هستند.

در حقیقت ماهیت اعتراضات دانشگاهی بر سر غزه، نشان‌دهنده باور واقعی معترضان است که اگر به تظاهرات خود ادامه دهند، چیزهایی تغییر خواهد کرد اما این که چه تغییراتی پیش خواهد آمد، باید گفت که این تغییرات ممکن است آن چیزی نباشد که آن‌ها انتظار دارند.

درعین حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که بر اساس آمار‌های این روزنامه آمریکایی، حداقل ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز گذشته در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر شده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش‌ها، حامیان فلسطین با طرفداران رژیم اسرائیل در دانشگاه یوسی‌ال‌ای درگیر شدند.

براساس این گزارش، این دانشگاه از هفته گذشته تاکنون شاهد برپایی چادر‌های معترضان در محوطه بیرونی خود بوده است، از آن زمان اعتراضات صلح‌آمیز بوده است، اما در نهایت درگیری بین دو طرف شکل گرفت.

معاون دانشگاه یوسی‌ال‌ای دراین‌باره گفت: اعتراضات مسالمت‌آمیز هنگامی تغییر کرد که برخی معترضان اقدام به شکستن موانعی کردند که دانشگاه برای جداکردن دو گروه برپا کرده بود.

بر این اساس، طرفداران دو گروه با یکدیگر درگیر شده و شعار‌هایی را علیه یکدیگر سر داده حتی در برخی موارد به زدوخورد پرداختند، در نهایت پلیس دانشگاه با استفاده از باتوم اقدام به جداکردن معترضان کرد.

وی ابراز کرد که این دانشگاه سابقه‌ای طولانی در برگزاری تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز دارد و درباره بروز این خشونت بسیار متأثر است.

نماینده پلیس دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیرو‌های پلیس لس‌آنجلس در پراکنده کردن معترضان دخیل نشده است و هیچ‌کسی در این رابطه دستگیر نشد.

این در حالی است که مقامات دانشگاه در بیانیه اولیه خود اعلام کردند درگیری بین معترضان در محوطه دانشگاه از سوی افرادی خارج از دانشگاه آغاز شد، در حالی که مسئولان دانشگاه به طرفداران دو طرف اجازه داده بودند تا دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

اتحادیه «آزادی‌های مدنی آمریکا» در ایالت جورجیا در بیانیه‌ای در پاسخ به سرکوب دانشجویان معترض گفت: «آتلانتا همواره مکانی برای آزادی اعتراضات بود، اما اکنون شاهد سرکوب خلاف قانون اساسی هستیم».

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.