Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

دولت افغانستان: پاکستان با تی تی پی مشکلات شانرا با مذاکره و مفاهمه حل کنند

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
جمعه ۱۷ حمل ۱۴۰۳

معاون وزارت داخله امارت اسلامی افغانستان با اظهار اینکه درگیری‌های تحریک طالبان با نظامیان پاکستانی سبب بهانه‌جویی جامعه جهانی در رابطه با افغانستان شده، از دو طرف خواست مشکلات را با مذاکره و تفاهم حل کنند.

«محمد نبی عمری» معاون امور وزارت داخله کشور در برنامه افطاری در ولایت «خوست» اظهار داشت اختلاف‌های تحریک طالبان «تی‌تی‌پی» با حکومت پاکستان سبب شده تا جامعه جهانی در رابطه با تعامل با هیئت حاکمه افغانستان بهانه‌جویی کند.

وی با درخواست از دو طرف برای حل مشکلات از طریق مذاکره و تفاهم، افزود: «به حکومت پاکستان و به برادرانی که با آن‌ها می‌جنگند، توصیه می‌کنیم که گفتگو کنید. ما جنگ و انقلاب را دیده‌ایم این جنگ‌ها و انقلاب‌ها بیوه و یتیم برجا می‌گذارد، وطن را ویران و اقتصاد را خراب می‌کند».

وی با اظهار اینکه تروریست‌ها در خاک افغانستان جایی ندارند، اظهار داشت: «جهانیان بهانه می‌سازند که در اینجا [افغانستان] تروریست‌ها حضور دارند و القاعده وجود دارد، سوگند یاد می‌کنم براساس اطلاعات ما که با تمامی ولایت‌ها تماس داریم، یک فرد القاعده هم در افغانستان وجود ندارد».

عمری با تأکید بر اینکه راه‌حل ناامنی‌ها در کشور گفتگو است، خطاب به دولت پاکستان تأکید کرد اگر ارتش یک‌ میلیونی این کشور دو میلیونی هم شود، نمی‌تواند در جنگ پیروز گردد.

دراین حال سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به پیشنهاد حکومت امارت اسلامی اعلام کرد این کشور با «تحریک طالبان پاکستان» گفتگو نمی‌کند.

«ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اظهارداشت این کشور با تحریک طالبان پاکستان (تی.تی.پی) گفتگو نمی‌کند و به مبارزه با این گروه ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد اسلام‌آباد از حکومت کابل توقع داشت تا علیه «گروه تروریستی تی.تی.پی» اقدامات جدی انجام دهد.

«احمد شکیب» کاردار حکومت افغانستان در پاکستان پیش از این در صحبتی با رسانه ها اظهار داشت افغانستان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد از این خاک علیه دیگران استفاده کند.

وی تاکید کرده بود میانجیگری حکومت افغانستان میان دولت اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان به معنای پناه دادن به این گروه در خاک افغانستان نیست.

شکیب گفته بود برای رفع نگرانی‌های دولت پاکستان، حکومت افغانستان گام‌های لازم را برداشته است.

این درحالی است که در پی افزایش ناامنی‌ها در پاکستان، «خواجه آصف» وزیر دفاع این کشور ضمن اتهام‌زنی به هیئت حاکمه افغانستان از تی‌تی‌پی، می‌گوید اگر کابل مراکز تحریک طالبان پاکستان را تعطیل کند، تروریسم در پاکستان متوقف خواهد شد.

امارت اسلامی  افغانستان اما همواره حمایت از تی‌تی‌پی و وجود پناهگاه‌های این گروه در خاک افغانستان را رد می‌کند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.