Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط :حامیه نادری
جمعه ۱۷ حمل ۱۴۰۳

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه خواستار توقف فروش تسلیحات به “اسرائیل” شد و نسبت به “نسل کشی” در تجاوزات این رژیم به غزه که تاکنون بیش از ۳۳۰۹۱ کشته برجای گذاشته است، هشدار داد.

این قطعنامه با ۲۸ رای موافق، شش رای مخالفت و ۱۳ رای ممتنع تصویب شد. این نخستین بار است که این اداره عالی حقوق بشر ملل متحد در مورد مرگبارترین جنگ در قلمرو محاصره شده فلسطین چنین موضعگیری کرده است.

این قطعنامه از کشورها خواسته است تا “فروش، انتقال تسلیحات، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به اسراییل را متوقف کنند… تا از تخطی بیشتر قوانین بین المللی بشردوستانه نقض حقوق بشر جلوگیری شود”.

این قطعنامه همچنین بر حکم محکمه بین المللی عدالت در ماه جنوری سال روان میلادی از “خطر محتمل نسل‌کشی” تاکید کرده است.

این قطعنامه «استفاده از سلاح‌های انفجاری با تأثیرات گسترده توسط اسرائیل» در مناطق پرجمعیت نوار غزه را محکوم می‌کند و از رژیم اشغالگر اسرائیل می‌خواهد «به مسئولیت قانونی خود برای جلوگیری از نسل‌کشی پایبند باشد».

براساس قطعنامه به تصویب رسیده، شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین از «اسرائیل» می‌خواهد که به اشغال فلسطین پایان دهد و فوراً «محاصره غیرقانونی» تحمیل شده بر نوار غزه را بردارد.

این قطعنامه همچنین «استفاده ازقحطی و گرسنگی بعنوان سلاحی علیه غیرنظامیان بعنوان سازوکاری برای تنبیه تجمیعی فلسطینی ها» را محکوم می‌کند، شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب این قطعنامه همچنین خواستار آتش‌بس فوری شده است و «اقدامات اسرائیل را که ممکن است به پاکسازی قومی تبدیل شود را نیز محکومی کند.»

این قطعنامه توسط پاکستان به نمایندگی از ۵۵ کشور از ۵۶ کشور عضو سازمان ملل متحد در شورای همکاری اسلامی پیشنهاد شده است. قطعنامه مذکور توسط بولیوی، کوبا و هیئت فلسطینی در ژنو نیز حمایت می‌شود.

ابراهیم محمد خریشی، سفیر فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خطاب به جامعه بین المللی گفت: “ما نیاز داریم که همه شما بیدار شوید و این نسل کشی را متوقف کنید، نسل کشی که از طریق تلویزیون در سراسر جهان نشر می‌شود.”

امریکا، آلمان، ارجنتاین، بلغاریا، ملاوی و پاراگوای به این تقاضای اسراییل پاسخ مثبت دادند.

مایکل تیلر، سفیر ایالات متحده در ژینو تایید کرد که شمار زیای از غیرنظامیان در این منازعه کشته شده اند و مرگ هر غیرنظامی یک تراژیدی است. او همچنین تایید کرد که اسراییل تا حالا اقدام لازم را برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام نداده است.

با اینحال، او گفت که واشنگتن به دلیل بسیاری از موارد مشکل‌زا نمی‌تواند از متن این قطعنامه حمایت کند، به ویژه این متن حمله هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل را محکوم نکرده است.
رای گیری پس از آن تصویب شد که شورای امنیت ملل متحد مستقر در شهر نیویارک هفته گذشته با تصویب یک قطعنامه خواهان آتش‌بس در نوار غزه شد و دلیل تصویب آن رای ممتنع ایالات متحده بود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.