Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

واکنش پاکستان به اظهارات استانکزی درباره‌ی دیورند: ادعای خودخواهانه و خیالی نمی‌تواند واقعیت را تغییر دهد.

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط:خبرگزاری پیگرد
شنبه ۲۸ دلو ۱۴۰۲

زهرا بلوچ سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان اظهارات اخیر شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی ا.ا  درباره‌ی مرز دیورند را خودخواهانه و خیالی خوانده است.

اقای استانکزی به‌تازگی در اظهاراتی در ولایت لوگر گفته است که مرز دیورند را به رسمیت نشاخته و نخواهد شناخت.

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان در واکنش به سخنان استانکزی گفته است که «هرگونه «ادعای خودخواهانه و خیالی درباره مرز پاکستان و افغانستان نمی‌تواند واقعیت‌های جغرافیا، تاریخ و حقوق بین‌الملل را تغییر دهد».

خانم بلوچ گفته است که به طرف افغانستان توصیه می‌شود که به نگرانی‌های امنیتی پاکستان رسیدگی کند تا این‌که با چنین اظهارات تأسف‌بار توجه عمومی را منحرف کند.

او گفته است که پاکستان همچنان متعهد به تسهیل حرکت افراد و کالاها در سراسر مرز پاکستان و افغانستان بر اساس هنجارهای روابط بین ایالتی است.

لازم به ذکر است که مرز افغانستان و پاکستان در سال ۱۸۹۳ میلادی در معاهده‌‌ای که میان عبدالرحمان‌خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه‌ی وقت هند بریتانیایی امضا شد، مشخص شد.

اما پس از عبدالرحمان، حاکمان افغانستان گفته‌اند که این معاهده اعتبار ندارد و مرز دیورند را به رسمیت نمی‌شناسند.این در حالی است که دولت پاکستان و جامعه‌ی بین‌المللی مرز دیورند را به‌عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.