Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

جشنواره فرهنگی معرفی شورچای توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان در شهر فیض آباد راه اندازی گردید!

خبرگزاری: پیگرد کابل افغانستان
نویسنده: خاطره ستایش
تاریخ: یکشنبه ۱۸ قوس سال ۱۴۰۲

برنامه فرهنگی تحت نام “شعر در نفس‌های گرم شور چای/شیرچای بدخشان از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان در شهر فیض آباد برگزار شد.
در این برنامه ده‌ها تن از شاعران، نویسندگان و فرهنگیان و جوانان از ولسوالی‌های متفاوت اشتراک نمودند. اشتراک کنندگان در این جشنواره با دکلمه و سرودن شعر در باره شورچای، از این جشنواره استقبال نمودند و شورچای را بخش از میراث فرهنگی کشور بالاخص بدخشان عنوان کردند.

معزالدین احمدی رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گوید: “این برنامه به هدف شهرت بخشیدن شورچای بدخشان و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی این ولایت برگزار شده است”

شماری از شاعران و فرهنگیان ولایت بدخشان در این جشنواره، در مورد شورچای شعر سرودند و از ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان تقاضا کردند تا این خوراک محلی مشهور در میان میراث‌های فرهنگی کشور به ثبت برسد.
شورچای/ شیرچای یکی از غذاهای محلی ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان است. پیشینه تاریخی آن روشن نیست اما سالیان متمادی از شورچای به عنوان صبحانه و گاها غذای عمده در بدخشان استفاده می‌شود. صرف شورچای به عنوان صبحانه حتا در میان بدخشانی‌های خارج از کشور زندگی می‌کنند هنوز مروج است و این میراث فرهنگی از بین نرفته است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.