Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

انجمن‌ میوه خشک ایبک برای 300 زن در ولایت سمنگان زمینه کار را فراهم کرده است.


خبرگزاری پیگرد:ولایت سمنگان
نوشته‌شده توسط:فضل رحمان ساعی
سه شنبه ۲۱ سنبله ۱۴۰۲

مسوول انجمن میوه خشک ایبک می‌گوید که این انجمن برای 300 خانم بی بضاعت زمینه کار را از طریق پروسس و مغز نمودن بادام فراهم کرده است.

به گفته عبدالخالق مبارز رئیس انجمن‌ میوه خشک سمنگان، زنانی که در این مرکز کار می‌کنند خانم های بی بضاعت استند که اکثر شان سرپرستی خانواده‌‌های‌‎شان را بر عهده دارند که در بدل مغز نمودن یک سیر بادام 50 افغانی به دست می‌آورد، به گفته منبع بسیاری از این خانم ها روزانه 4 الی 6 سیر بادام را مغز می‌نمایند که از 200 افغانی گرفته  الی 300 افغانی عواید دارند.

به گفته نامبرده بقایای که از مغز نمودن بادام به جا می‌ماند غرض سوخت نیز به خود این خانم ها داده می شود.

از سوی هم زنان شاغل که در این مرکز مصروف کار هستند می‌گویند از اینکه زمینه اشتغال برای شان فراهم شده خوشحال هستند، از سایر نهادها و حکومت سرپرست می‌خواهند که فرصت‌های بیشتر شغلی را برای زنان در این ولایت ایجاد کنند.

رحیمه رحمان زاده خانم که در گدام انجمن میوه خشک ایبک زمینه کار برایش فراهم شده خوشحال است او می‌گوید: حالا می تواند یک مدت کوتاهی عواید که از این طریق به دست می‌آورد برای زندگی روز مره اش استفاده نموده و در اقتصاد خانوداه کمک کند، بانو رحمانزاده از حکومت سرپرست و موسسات می‌خواهد که زمینه های بیشتر کاری را برای زنان و بانوان مساعد نماید.

رخشانه خانم دیگر که در این مرکز مصروف پروسس و مغز نمودن بادام است می‌گوید سیر 50 افغانی بادام را مغز می نمایم و کرچ اش را هم انجمن برای به خود مان می دهد که این خیلی خوب است، او میگوید در زمستان مواد سوخت نداریم و قیمت گاز هم بالا می‌رود و از این طریق می‌توانیم در قسمت پختن نان و گرم نمودن خانه از این مواد استفاده می نمایم.

در همین حال عبدالخلیل کریمی آمر امور زراعتی ریاست زراعت سمنگان می‌گوید که به نسبت تغییرات اقلیمی و سردی آب و هوا در زمستان سال گذشته حاصلات میوه خشک این ولایت مخصوصا بادام 60 فیصد کاهش داشته است، با آنهم نامبرده می افزاید : برآورد که آنان انجام داده در حدود 1900 تن بادام صادرات خواهند داشت.

با این همه مسولان در ریاست زراعت و انجمن میوه خشک این ولایت می‌گویند که تلاش می ورزند تا در آینده نزدیک به همکاری موسسات، فرصت های بیشتر شغلی را برای زنان فراهم سازند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.