Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

سرپرست وزیر وزارت معادن و پترولیم قرارداد استخراج هفت معدن کشور را با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرد

1 min read


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط :محمد محمدی
پنجشنبه ۹ سنبله ۱۴۰۲

شهاب الدین دلاور  سرپرست وزیر وزارت معادن و پترولیم امارت اسلامی قرارداد استخراج هفت معدن بزرگ کشور را با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده‌ است .
مراسم امضای این قرارداد روز پنج‌شنبه، ۹ سنبله با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در مرکز رسانه های حکومت برگزار شد.شهاب الدین دلاور در این مراسم گفته است که ارزش مجموعی این قراردادها به شش میلیارد و ۵۵۷ میلیون دالر می‌رسد.بر اساس گفته‌های اقای دلاور در این قرارداد‌ها، قرارداد چهار بلاک معدن آهن ولسوالی غوریان ولایت هرات نیز شامل است که با شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی امضا شده است.
سرپرست وزیر وزارت معادن و پترولیم  گفته که قرارداد بلاک اول این معدن به شرکت «وطن درخشان» که شرکت سازه‌های صنعتی «آذران» ایران سهامدار آن است، سپرده شده است. همچنان قرارداد بلاک دوم آن به شرکت «ساحل شرق میانه» که شرکت‌های «دره نور» از افغانستان و «اپیکول» از ترکیه سهامداران آن هستند سپرده شده است.
بر اساس گفته های دلاور، قرارداد بلاک سوم معدن آهن غوریان هرات به شرکت ملی «شمش» که شرکت‌های «جی‌بی‌ام» و «ای‌دی ریسورسیس» (AD Resources) انگلستان سهامداران آن هستند و قرارداد بلاک چهارم آن به شرکت «باختر فولاد» که شرکت‌های «سپاهان» و «پارسیان» از ایران سهامداران آن هستند، سپرده شده است.
شهاب الدین دلاور همچنین گفته است که قرارداد یک بلاک معدن سرب و جست ولسوالی تولک ولایت غور به شرکت «افغان انویست»، قرارداد معدن «طلای سمتی» ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار به شرکت «افغان-چاینا» که شرکت «زرور افغانستان» سهامدار آن است و قرارداد معدن دو‌م مس عینک ولایت لوگر به شرکت خصوصی «توریا» داده شده است.
وزارت معادن و پترولیم همچنان افزود که در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاریی که در این معادن می‌شود برای هزاران نفر زمینه‌ی کار فراهم خواهد شد و وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.لازم به ذکر است که پیش از این نیز امارت اسلامی در ماه جدی سال گذشته قرارداد استخراج معدن نفت حوزه نفتی «آمودریا» را با یک شرکت چینی موسوم به «شرکت نفت‌وگاز آسیای مرکزی در سین کیانگ» (CPEIC) امضا کرده بودند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.