Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

متقی: زمانش رسیده که امریکا مسئولیت خود را انجام دهد و تعامل مثبت داشته باشد


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
یکشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۲

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی در واکنش به سخنان اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در مورد القاعده گفته است که اکنون ایالات متحده به مسئولیت خود عمل کند و با حکومت سرپرست تعامل مثبت را در پیش گیرد.بایدن روز جمعه در پاسخ به پرسشی گفت: «به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود. من گفته بودم که آنان در آن‌جا نخواهند بود. من گفته بودم که از امارت اسلامی(طالبان ) کمک بگیریم. حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود.» متقی در گفت‌وگو با الجزیره گفته است: «اظهارات اخیر رییس‌جمهور بایدن که گفته گروه‌های مسلح در افغانستان وجود ندارند، این در حقیقت درک واقعیت است.»
به‌گفته‌ی او، اظهارات بایدن گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی حضور بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان را رد می‌کند.متقی گفته است: «امارت اسلامی افغانستان متعهد است که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را به ضد دیگران استعمال کند. ما در دو سال گذشته عملا این چیز را ثابت ساخته‌ایم. حالا وظیفه‌ی امریکا است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برای تعامل مثبت با افغانستان پیش بیاید.»اظهار نظر بایدن درباره‌ی القاعده در حالی است که در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، امارت اسلامی متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده عمل نکرده‌اند.به نقل از گزارش، رابطه‌ی حکومت سرپرست با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت خود وجود دارد.تیم نظارت بر تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود افزوده است که نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است.
به گزارش این تیم، ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و خطر تروریسم هم در افغانستان و هم در منطقه در حال افزایش است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.