Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

افغانستان از ریاست سازمان همکاری های منطقه ای باز ماند و بجای اش بنگلادیش این ریاست را به عهده گرفت


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
سه‌شنبه ۲۳ حوت ۱۴۰۱

گزارش‌ها به نقل از منابع آگاه در دبیرخانه سازمان همکاری‌ منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) حاکی از آن  است که افغانستان از ریاست دوره‌ای این سازمان به دلیل آنچه که عدم به رسمیت شناخته امارت اسلامی از سوی جهان خوانده می‌شود بازمانده است.
ریاست این سازمان به صورت دوره ای به کشورهای عضو سپرده می‌شود اما افغانستان که اکنون امارت اسلامی در آن حاکم است و نظام آن مشروعیت منطقه‌ای ندارد به نوبت خود برای ریاست سارک حذف شده و بنگلادیش آنرا به عهده گرفته است.
رسانه‌ی «نیشن» پاکستانی گزارش داده که بنگلادیش شخصی بنام غلام سرور را به‌حیث دبیر کل سازمان همکاری منطقه‌ای آسیای جنوبی (سارک) تعیین کرده است.
هر دور از ریاست این سازمان سه ساله است و سارک مجموعه هشت عضو دارد که به تمام کشورها به صورت دوره‌ای مسولیت ریاست آنرا به عهده می‌گیرند.
جلسه معارفه دیپلمات بنکلادیش که به حیث دبیر کل سارک معرفی شده با حضور وزیران خارجه هفت کشور بدون حضور افغانستان برگزار و وزیر خارجه هند میزبان این نشست بوده است.
قابل یادآوری است که این‌سازماندر۸دسامبر۱۹۸۵ توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد. در اپریل ۲۰۰۷ میلادی، در خلال چهاردهمین نشست سارک، افغانستان نیز به عنوان هشتمین عضو آن درخواست داد.
کشورهای ایران و چین نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند و دبیرخانهٔ دائمی سارک، در کاتماندو پایتخت کشور نیپال واقع است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.