Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

کتاب‌خانه “زن” پس از حدود هفت ماه تاسیس دوباره بسته شد


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط: دینا حمدی
دوشنبه ۲۲ حوت ۱۴۰۱

مسئولان کتابخانه “زن” در پل سرخ کابل، امروز دوشنبه ۲۲ حوت اعلام کردند که به‌ دلایل امنیتی و وضع محدودیت‌ها از سوی امارت اسلامی بر زنان، این کتابخانه را بسته‌اند. به گفته آنان نیروهای امنیتی امارت اسلامی چندین‌ بار به این کتابخانه هجوم آورده و آنرا مهر و لاک کرده‌اند و این کتاب‌خانه به مدت دو ماه تحت نظر حکومت سرپرست بسته بود و امروز رسما فعالیت شان متوقف شده هست.
لیلا بسیم یکی از اعضای کتاب‌خانه‌ی زن در کابل در صفحه‌ی فسبوکش نوشته است: «امروز  کتابخانه زن رسماً بسته شد. قفسه‌ها را خالی کردیم، درش را قفل کردیم و کتاب‌ها را به خانه آوردیم. متاسفانه، در روزهایی که از همه جا زنگ دشمنی با دانش شنیده می‌شود و سرزمین ما در تاریکی فرو رفته است، یکی از امیدهای روشنگری در کابل (پل سرخ) خاموش شد.»
این عضو کتاب‌خانه‌ی زن افزوده: «حدود شش و نیم ماه  از (۲ سنبله ۱۴۰۱)، روزی که کتابخانه را تاسیس کردیم، گذشت؛ هدف ما از این کار ترویج فرهنگ کتابخوانی و آگاهی‌دهی برای زنان بود. در این مدت، همواره سعی کردیم این فانوس را روشن نگه داریم. ولی در نهایت، تلاش‌های ما منجر به ادامه فعالیت کتابخانه نشد.»
این کتابخانه پس از آن آغاز به فعالیت کرد که امارت اسلامی آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در کشور به حالت تعلیق درآورد و شماری از بانوان به رسم اعتراض همین کتابخانه را در پل سرخ کابل افتتاح کردند.
لازم به ذکر است که پس از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی بر افغانستان قیودات سختگیرانه بر زنان و دختران وضع شد و آنان از حق آموزش، تحصیل و کار محروم شده‌اند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.