Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

حمله بر تجمع خبرنگاران در مزار شریف ۳۳ کشته و زخمی برجای گذاشت


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش:محمد محمدی
شنبه ۲۰ حوت ۱۴۰۱

مرکز فرهنگی تبیان که در مزار شریف هدف حمله قرار گرفته گزارش داده است که در این رویداد دست‌کم ۳ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.
خبرگزاری آوا مربوط به مرکز فرهنگی تبیان است که دفتر آن هنگام یک برنامه به‌منظور تقدیر از خبرنگاران امروز شنبه، ۲۰ حوت در مزار شریف هدف حمله قرار گرفته است.
این مرکز فرهنگی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران است و گزارش داده که طبق اطلاعات اولیه :《در این رویداد سه نفر شهید و ۳۰ تن دیگر به شمول شمار زیادی از خبرنگاران زخمی شده‌اند.》
در گزارش این مرکز آمده که این رویداد صبح امروز در جریان برپایی یک همایش فرهنگی و تقدیر از خبرنگاران رخ داده‌است. شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش از جمله چند تن از اعضای دفتر مرکز تبیان و خبرنگاران آوا کشته و زخمی شده‌اند.
در همین حال عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله امارت اسلامی می‌گوید که نگهبان مرکز فرهنگی تبیان در انفجار امروز جان باخته و پنج خبرنگار و سه کودک زخم برداشته‌اند.
آقای تکور همچنان گفته که این رویداد حوالی ساعت ۱۱:۳۰ پیش از چاشت، در نتیجه انفجار ماین جاسازی شده در این مرکز که مربوط به شهروندان اهل تشیع می‌باشد در حوزه دوم امنیتی شهر مزار شریف رخ داده است.
آقای تکور افزوده است که وضعیت صحی زخمیان این رویداد قناعت‌بخش است و محل رویداد تحت اداره نیروهای امنیتی است.
با این حال حدود یک ساعت بعد نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در صفحه فیسبوک خود از کند بودن روند اطلاع رسانی این رویداد ابراز نگرانی کرده و گفته که :《نهاد های مربوط باید اطلاع رسانی کنند که چی تعداد از خبرنگاران در این رویداد زخم برداشته‌اند. 》
نی همچنان گفته که حمله بر جان خبرنگاران نشان می دهد که خبرنگاران در افغانستان مصونیت جانی ندارند و نهاد های ذیربط هم توجه لازم در زمینه مبذول نمی دارند .
از سوی دیگر کمیته مصونیت خبرنگاران افغان و مجمع ملی ژورنالیستان افغانستان با نشر اعلامیه‌ای های جداگانه این حمله را نکوهش کرده و گفته اند که در این رویداد ۱۲ خبرنگار زخم برداشته اند
در سه روز گذشته این دومین انفجار است که از مزار شریف گزارش می‌شود. در نتیجه انفجار اول که نوعیت انتحاری گفته شده بود، ملا داوود مزمل، والی بلخ کشته شد و انفجار دوم تجمع خبرنگاران را هدف قرار داده است.
آوا روز گذشته به نقل از حسینی مزاری، رییس مرکز فرهنگی تبیان گزارش داده بود «حکومت عوامل ترور مولوی مزمل را دستگیر و مجازات کند.»

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.