Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

مسولان امارت اسلامی؛ بانوان دیگر نمی توانند در نهاد های ملی و بین‌المللی کار کنند.


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش:دینا حمدی
یکشنبه ۴جدی ۱۴۰۱

وزارت اقتصاد امارت اسلامی روز شنبه ۳ جدی ۱۴۰۱، طی مکتوبی به نهاد های غیر دولتی داخلی و خارجی دستور داده است تا وظایف کارمندان زن را تا اطلاع بعدی، به حالت تعلیق در آورند.
وزارت اقتصاد امارت اسلامی گفته که «در این اواخر شکایات جدی مبنی بر عدم حجاب اسلامی و سایر قوانین و مقررات نافذه امارت مرتبط به این امر در سطح کارکرد طبقه اناث موسسات غیردولتی داخلی خارجی به ملاحظه رسیده‌است.»
‏سازمان عفو بین‌الملل این اقدام حکومت را «تلاش تأسف‌آور دیگری برای حذف زنان از صحنهٔ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی» توصیف کرده‌است.
اتحادیه اروپا، اقدام امارت اسلامی مبنی بر منع کار زنان در موسسات را محدودیت شدید علیه توانایی های زنان افغانستان، نقض آشکار حقوق انسانی و اصول بشر دوستانه خواند و محکوم کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که تصمیم مقامات حاکم برای ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، ارسال کمک‌ها را مختل می‌کند و می‌تواند برای افغانستان «ویرانگر» باشد.
‏کارمندان زن خارجی و افغان زیادی در این سازمان‌ها کار می‌کنند، از جمله زنان افغانی که تنها نان‌آور خانواده هستند. کمیته صلیب سرخ جهانی، سازمان پزشکان بدون مرز، و ده‌ها سازمان غیردولتی دیگر در افغانستان فعال هستند.
مقامات در امارت اسلامی هشدار داده‌اند که در صورت که موسسات از این دستور سرپیچی کنند، جواز  فعالیت‌شان لغو خواهد شد.
لازم به ذکر است که امارت اسلامی چند روز قبل طی فرمانی نیز درب  دانشگاه ها را بروی دختران بسته کرده بود .

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.