Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

پاتریشیا گاسمن  مسوول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر: حمله به روزنامه نگاران، فعالان و سایر غیرنظامیان باید در اولویت هر تحقیقی باشد.


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش دینا حمدی
دوشنبه ۱۶عقرب۱۴۰۱

پاتریشیا گاسمن، مسوول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر،امروز دوشنبه (۱۶عقرب۱۴۰۱ )در دومین سالروز کشته شدن یما سیاوش، ، با انتشار مطلبی، به روشن نشدن ابهام های موجود در پرونده قتل یما سیاووش پرداخت.

گاسمن گفت: هر چند سلطه امارت بر افغانستان به از بین رفتن سیستم قضایی افغانستان و افزایش موج آزار و اذیت خبرنگاران منجر شده است،《قتل یما سیاووش و تمامی حملات به روزنامه نگاران، فعالان و سایر غیر نظامیان باید در اولویت هر تحقیقی باشد‌. 》
گاسمن با اشاره به از سر گیری تحقیقات دادگاه بین المللی کیفری در باره افغانستان گفت:《این تحقیقات باید به جنایات جدی همه طرف های درگیر رسیدگی کند؛ از جمله جنایاتی که ممکن است مقام های سابق دولت افغانستان مسوول آن باشند.》
صبح دوشنبه(۱۴عقرب۱۳۹۹)موتر حامل یما سیاوش، مجری و خبرنگار مشهور افغانستان که بیشتر با طلوع نیوز کار میکرد، مقابل خانه اش در منطقه مکروریان کابل منفجر شد. در آن حمله، یما سیاوش و دو کارمند بانک مرکزی افغانستان کشته شدند. یما سیاوش، در آن زمان مشاور رسانه ای بانک مرکزی افغانستان بود و با هیچ رسانه ای به صورت رسمی همکاری نمی‌کرد.
سیاوش در زمان همکاری در طلوع نیوز به دلیل اجرای مناظرات سیاسی داغ و همچنین افشاگری‌هایش در فضای مجازی از جمله فیس‌بوک به شهرت رسید.

چند روز پس از ترور یما سیاوش، هزاران تن از مردم افغانستان در شهر های مختلف، با برپایی تجمع هایی اعتراضی، خواهان توجه دولت وقت افغانستان به این پرونده شدند و از اشرف غنی خواستند عاملان قتل سیاوش و دیگر قتل های مرموز را بازداشت کند.
داوود سیاوش، پدر یما سیاوش در مطالبی که در وبلاگ خود بنام نشریه ارمغان ملی منتشر کرده بود، اجمل احمدی، ریس بانک مرکزی افغانستان در دولت اشرف غنی و داماد برادر اشرف غنی، را یکی از عاملان قتل پسرش معرفی کرد.
پدر یما سیاوش پس از کشته شدن پسرش، از اجمل احمدی، خواست تصاویر دوربین های مداربسته را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد تا به شناسایی عوامل قتل یما سیاوش کمک کند. در آن زمان اجمل احمدی نه تنها از پذیرش درخواست خانواده سیاوش و نمایندگان نهاد های عدلی  خود داری کرد بلکه خبرنگاران را از دسترسی به اطلاعات هنگام بررسی چگونگی قتل یما سیاوش محروم کرد.
پس از آن امرالله صالح، معاون اول دولت اشرف غنی اعلام کرد که ۱۱ تن به اتهام دست داشتن در قتل یما سیاوش، بازداشت و زندانی شده اند در آن زمان خانواده یما سیاوش با رد ادعای امرالله صالح، گفتند که عاملان اصلی حمله به یما سیاوش هنوز شناسایی نشده اند.

داوود سیاوش، در مطلبی به مناسبت دومین سالروز کشته شدن پسرش نوشت:《در شرایطی که آمریکا به دادگاه بین المللی کیفری هشدار داده جنایات جنگی شهروندان آمریکا در افغانستان را بررسی نکند، امیدوارم دست عدالت این دادگاه به گریبان اجمل احمدی، که شهروند آمریکا است و اشرف غنی که تحت حمایت آمریکا بود، برسد.》

اخیراً هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در  افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.
یوناما به تاریخ (۱۱ عقرب) گفت که این موارد نقض حقوق بشری شامل “بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری، تهدید و ارعاب” می‌شود.
اما وزارت خارجۀ حکومت حکومت سرپرست امارت گفته است که آنان به اهمیت یافتن و انعکاس واقعیات اعتقاد راسخ دارند و برای رسیدن به این هدف، علاوه بر مجوز فعالیت، اطلاعات لازم و دسترسی به تمامی مناطق کشور را برای رسانه‌ها و کارمندان فراهم کرده است.
در اعلامیه‌ای این وزارت که روز چهارشنبۀ هفته گذشته نشر شد، آمده بود که به تمامی رسانه‌ها از فعالیت آزادانه و ایمنی در چارچوب “رفتار حرفه‌ای مطابق با ارزش های اسلامی و منافع ملی” اطمینان می‌دهد.

More Stories

2 min read
1 min read
Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.