Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

سنت ناپسند و هزینه‌ی کمرشکن ازدواج در افغانستان…


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش‌گر: فردین عظیمی
چهارشنبه ۴عقرب۱۴۰۱

شماری از جوانان در کشور می‌گویند که در کنار بیکاری، بهای سنگین طویانه و فرهنگ‌های ناپسند در عروسی‌ها، مشکل اساسی سد راه ازدواج‌شان شده‌ است.
برخی از جوانان که پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان، وظایف‌شان را از دست داده‌اند، با انتقاد از از حکومت کنونی می‌گویند که امارت اسلامی هم نتوانسته که جلو رسم و رواج‌های ناپسند را بگیرد.
از سوی‌هم شماری از شهروندان کشور تاکید دارند که پس از کنترول افغانستان توسط امارت اسلامی، فقر بیکاری افزایش یافته و این امر بیشتر جوانان را مجبور می‌سازند برای تامین مصارف ازدواج‌شان، سال‌ها کار کنند و یا به کشورهای خارجی مسافرت کرده و حتا قرض بگیرند.
نوید که تازه از دانشگاه فارغ شده‌است می‌گوید نزدیک به دوسال می‌شود نامزاد است، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته که ازدواج کند.
او می‌گوید: ” با تصرف دوباره کشور توسط امارت انتظار می‌رفت که از طویانه‌های گزاف جلوگیری شود وازدواج‌ها مطابق سنت وشریعت صورت گیرد، اما حکومت کنونی هیچ کاری در این مورد نتوانسته است.” به گفته‌ی نوید، در حکومت گذشته بیشتر جوانان در ادارات و موسسات وظیفه اجرا می‌کردند و از آن طریق مصارف ازدواج و روزگار شان برآورده می‌شد، اما اکنون همه جوانان بیکار اند و زیادشان از نگاه روحی و روانی سلامتی‌شان را از دست داده است.
تنها نوید نیست که با چنین مشکل دسته وپنجه نرم کند، جوانان زیادی است که از این مورد حکایت‌های تلخ دارند. یاسمین(نام مستعار) دختر جوانی است که می‌خواهد در آینده‌ با مرد مورد علاقه‌ی خودش ازدواج کند. او می‌گوید: “از اینکه می‌شنوم فرماندهان امارت اسلامی دختران جوان را به نکاح خودشان در می‌آورند، هراس دارم که مبادا آرزوهای مرا هم چنین فرماندهان زیر خاک کنند.” یاسمین از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد در کنار اینکه از رسم ورواج‌های ناپسند و خرافات موجود در مورد عروسی‌ها جلوگیری کنند، از ازدواج‌های اجباری و زورگویی‌های فرمانده هان‌شان جلوگیری کند.
با این‌حال آگاهان اجتماعی به این باور اند که شرایط سخت و ازدواج‌ها بیشتر جوانان را به مسیر انحرافات سوق می‌دهد، که باعث آزار و اذیت بانوان و ایجاد زمینه ناسالم در جامعه می‌شود. به باور آگاهان، ازدواج‌های اجباری باعث قتل همسر یا شوهر می‌شود.
این در‌حالی‌ست شماری زیادی از خانواده‌ها نیز طرفدار چنین رسم و رواج‌ها نبوده و خواهان محو این‌گونه عرف ناپسند هستند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.