Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

روز جهانی دختر؛ بیش از ۱۱ صد  روز از بسته ماندن مکاتب به روی دختران در افغانستان گذشت

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
جمعه ۲۰ میزان ۱۴۰۳

رئیس یوناما در پیامی به مناسبت روز جهانی دختر اعلام کرد که ۱۱۲۰ روز از ممنوعیت آموزش دختران افغانستان می‌گذرد. رزا اوتونبایوا با تأکید بر اینکه دختران افغان هر روز بیشتر آسیب می‌بینند، گفته است که افغانستان به جای پیشرفت، به عقب رانده می‌شود.

یازدهم اکتبر روز جهانی دختر است و خانم اوتونبایوا به همین مناسبت پیامی منتشر کرده است. طبق بیانیه یوناما، شعار امسال «دیدگاه دختران برای آینده» است. در این بیانیه آمده که این شعار حامل پیامی است برای نیاز به اقدامات فوری و حفظ امید به آینده.
رئیس یوناما نوشته است: «در افغانستان، این روز را با اندوه فراوان گرامی می‌داریم، چرا که دقیقاً ۱۱۲۰ روز از زمانی می‌گذرد که مقامات حاکم آموزش دختران بالاتر از دوازده سال را ممنوع کرده‌اند.»
رزا اوتونبایوا در پیام خود بار دیگر از امارت اسلامی خواسته است که در محدودیت‌های اعمال‌شده بر دختران تجدید نظر کنند و مسیر کنونی را تغییر دهند. او همچنین به دختران و زنان افغان وعده داده است که از هیچ تلاشی برای دستیابی آنان به حقوقشان دریغ نخواهد کرد.
این مقام سازمان ملل تأکید کرده است: «به زنان و دختران افغانستان وعده می‌دهم که دفاع از حقوق‌شان را متوقف نخواهم کرد، حتی اگر دیگران در پی خاموش کردن صدای آنان باشند.»
در همین حال شماری از دختران‌ی که از رفتن به مکتب باز مانده یک بار دیگر از امارت اسلامی می‌خواهند تا درب آموزش را بروی شان باز نمایند.
سهیلا باز مانده از آموزش در رابطه چنین می‌گوید:《امارت اسلامی بگذارد ما درس بخوانیم طبق که خودشان حجاب ما با آن هم مشکل نداریم فقد بگذارند ما بیاموزیم 》.
مریم یکی دیگر از دختران دانشجو نیز چنین روایتی دارد .

لازم به ذکر است که امارت اسلامی درب آموزش را بروی دختران بالاتر از ۱۲ سال  بار ها گفته اند که تا امر ثانی بسته خواهد ماند .

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.