Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

کابل: گزارش شورای حقوق بشر بدون حضور نماینده افغانستان یک‌جانبه است

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد
سه‌شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳

معاون سخنگوی حکومت، نسبت به گزارش ارائه‌شده در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص افغانستان واکنش نشان داده و تأکید کرد که ارائه گزارش در غیاب نماینده کابل جانبدارانه است.

«حمدالله فطرت»، معاون سخنگوی حکومت، اعلام کرد که گزارش ارائه‌شده در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان یک‌جانبه بوده و امارت اسلامی آن را تأیید نمی‌کند. وی در بیانیه‌ای صوتی که به رسانه‌ها ارسال کرد، گفت: «امارت اسلامی پیشنهادات مطرح‌شده در این نشست را یک‌طرفه می‌داند و صحت آن را تأیید نمی‌کند.»

فطرت تأکید کرد که کابل خواستار حضور نماینده افغانستان در نشست‌ها و گفت‌وگوهای مرتبط با این کشور است و بدون این حضور، تصمیم‌گیری‌ها ناقص خواهد بود.

این واکنش در حالی مطرح شده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل موضوعات مختلفی از جمله وضعیت زنان، حقوق بشر، و آزادی‌های مدنی در افغانستان را بررسی کرده است. بسیاری از گروه‌های حقوق بشری از ادامه نقض حقوق زنان و محدودیت‌های گسترده در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

دولت افغانستان از ورود گزارشگران ویژه حقوق بشر به افغانستان جلوگیری کرده‌اند. این اقدام پس از گزارش‌های مکرر درباره نقض حقوق بشر در این کشور و اعمال محدودیت‌های شدید علیه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی صورت گرفته است. گزارش‌ها از افزایش بازداشت‌های خودسرانه و محدودیت‌های گسترده در آزادی بیان و تجمعات نیز حکایت دارند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت، پیش‌تر در پاسخ به انتقادات شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضعیت زنان و دختران در افغانستان، اعلام کرده بود که این گزارش‌ها غیرواقعی و بخشی از تبلیغات منفی علیه امارت اسلامی است. وی مدعی شده بود که طالبان برای حفظ ارزش‌های اسلامی و حفظ امنیت تلاش می‌کنند و گزارش‌های حقوق بشری با حقایق زمینی مطابقت ندارند.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری بارها از سیاست‌های دولت افغانستان علیه حقوق زنان، از جمله ممنوعیت‌های آموزشی، شغلی و محدودیت‌های اجتماعی که بر زنان اعمال می‌شود، انتقاد کرده‌اند. عدم دسترسی زنان به مشاغل عمومی، ممنوعیت حضور در دانشگاه‌ها و مدارس، و همچنین محدودیت‌های شدید در خروج از خانه بدون همراهی محرم از جمله مواردی است که توسط نهادهای بین‌المللی به شدت محکوم شده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.