Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

وزارت انرژی می‌گوید برای آغاز کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ به توافق با بانک جهانی نزدیک است.

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد
دوشنبه ۱۵ اسد ۱۴۰۳

رئیس برنامه‌های وزارت انرژی و آب ا.ا  گفت که این وزارت برای آغاز پروژه کاسا-۱۰۰۰ با بانک جهانی در تماس است و کار عملی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

فرهاد محمودی گفت با اجرای این طرح، حکومت سالانه ۶۵ میلیون دالر درآمد خواهد داشت.او روز شنبه در برنامه‌ معرفی دستاوردهای یک‌ساله و پاسخ‌گویی این وزارت درباره کاسا-۱۰۰۰ گفت: «با بانک جهانی در تماس هستیم، از طرف بانک جهانی توافقات صورت گرفته، [این پروژه] به‌زودی آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۶ تکمیل می‌شود.

»این مقام ا.ا گفت که با تکمیل و اجرای این پروژه، سالانه ۶۵ میلیون دالر از ترانزیت برق به پاکستان درآمد خواهند داشت.بانک جهانی در ماه حوت سال گذشته اعلام کرد که کار پروژه ساخت خط انتقال نیروی برق کاسا-۱۰۰۰ را به درخواست کشورهای سهیم در این پروژه هریک قرغیزستان، اوزبیکستان و پاکستان را در افغانستان آغاز می‌کند.بر اساس تصمیم بانک جهانی، تمام پرداخت‌های ساخت‌وساز در پروژه کاسا-۱۰۰۰ در خارج از افغانستان و به‌دور از سیستم‌های اداری  امارت اسلامی  مدیریت خواهد شد.

پروژه کاسا-۱۰۰۰، برق را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی منتقل می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۶ در تاجیکستان با حضور رهبران کشورهای منطقه افتتاح شد و قرار بود تا مارچ ۲۰۲۲ تکمیل شود.خط انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ با ظرفیت ۵۰۰ کیلووات از هفت ولایت افعانستان عبور کرده و به پاکستان منتقل خواهد شد.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.