Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

اوچا :۱۹ درصد کودکان در افغانستان مشغول کار اند

خبرگزاری پیگرد افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
چهارشنبه ۲۳ جوزا ۱۴۰۳

اداره همکاهنگی کمک‌های بشر دوستانه ملل متحد درافغانستان، اوچا، می‌گوید که ۱۹ درصد کودکان در این کشور مشغول کار هستند.

این نهاد در بیانیه‌ای به مناسبت ۱۲ جون، روز جهانی مبارزه با کار کودکان گفته‌است که کار کودکان در افغانستان، برای سلامت و آینده‌ی آنان بسیار نگران‌کننده است.

اوچا خواستار آن شده که باید اطمینان حاصل شود هر کودک فرصت یادگیری و رشد در محیطی امن را دارد.

همزمان، دفتر نمایندگی سازمان جهانی کار در افغانستان نیز کار کودکان را تداوم فقر و نابرابری خوانده که خانواده‌ها را همچنان در چرخه استثمار گرفتار می‌کند.

در افغانستان، آمار دقیقی از شمار کودکان کار وجود ندارد. اما در سالهای گذشته شمارشان از حدود یک میلیون تا ۳.۷ میلیون نفر برآورد شده بود.وزارت کار و امور اجتماعی امارت اسلامی می‌گوید که اکثریت کودکان کار در این کشور را اطفال یتیم و بی سرپرست تشکیل می‌دهند. یونیسف، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌گوید که در افغانستان بیش از ۱۲ میلیون کودک به حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند.

براساس آمار ارائه شده توسط ملل متحد، شمار کودکان کار در جهان به ۱۶۰ میلیون نفر می‌رسد. یعنی از هر ۱۰ کودک یک نفرشان به نحوی کودک کار است.این سازمان می‌گوید که مهم‌ترین عوامل روی آوردن کودکان به کار بحران‌های ناشی از جنگ‌ها و شیوع کرونا در کشورهای فقیر و کم درآمد است.

امسال از روز جهانی مبارزه با کار کودکان با شعار بیایید به تعهدات خود عمل کنیم: به کار کودکان پایان دهیم! تجلیل میشود. ملل متحد می‌گوید که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون پیوسته در زمینه جلوگیری از کار کودکان در جهان پیشرفت شده اما حالا زمان آن رسیده که به این پدیده نقطه پایان گذاشت.

بیشترین شماری کودکان کار مربوط به قاره افریقا است که شمارشان به ۷۲ میلیون نفر میرسد. یعنی از هر ۵ کودک در افریقا یک نفر کودک کارگر است.

کشورهای آسیایی و آسیا پاسیفیک از این نظر در جایگاه دوم قرار دارند و شمار کودکان کارگر دراین کشورها به ۶۲ میلیون نفر می‌رسد.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.