Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نمایشگاه صنایع دستی و محصولات محلی در بدخشان گشایش یافت

خبرگزاری پیگرد:ولایت بدخشان
نوشته شده توسط:حامیه نادری
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳

برای نخستین بار نمایش‌گاه تولیدات داخلی زیر نام «عالی‌ست، افغانی‌ست»، ۱۸ ثور از سوی ریاست صنعت و تجارت بدخشان با اشتراک بازرگانان از ولایت‌های هم‌جوار در هتل «بام دنیا» در شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت، گشایش یافت.

شمار بسیاری از بازرگانان، از ولایت‌های مختلف در نمایش‌گاه تولیدات داخلی در بدخشان شرکت کرده اند تا تولیدات شان را در این نمایش‌گاه به نمایش بگذارند و از این طریق به کسب‌وکار خود رونق بیش‌تر بدهند.

درهمین حال وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست از گشایش نمایشگاه تولیدات و محصولات داخلی در ولایت بدخشان خبر داد.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای گفت: نمایشگاه تولیدات و محصولات داخلی در ولایت بدخشان با حضور مقامات اداره محلی این ولایت به مدت سه روز برگزار شد.

بر اساس خبرنامه، هدف از برگزاری این نمایشگاه، رشد و بازاریابی برای محصولات و تولیدات داخلی، ترویج صنعت ملی، آگاهی و تشویق مردم جهت استفاده از فرآورده‌های داخلی، زمینه‌سازی جهت جلب و جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد انگیزه رشد تجارتی میان سرمایه‌گذاران و تاجران و رشد توسعه اقتصادی کشورعنوان شده است.

خبرنامه افزوده است: در این نمایشگاه صنعتکاران محصولات خود ‌را در ۱۱۰ غرفه که ۶۰غرفه برای بانوان و ۵۰ غرفه برای آقایان به صورت جداگانه در سکتورهای مختلف مانند تکنالوژی، ادویه، مواد شوینده، مواد خوراکی، سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی، صنایع دستی و سایر محصولات وطنی است، به مدت سه روز (۱۸-۲۰ثور) به نمایش گذاشته‌اند

همچنان عبدالباطن ظاهری آمر تجارت ریاست صنعت و تجارت بدخشان به رسانه ها گفت که نمایشگاه صنایع دستی برای سه روز در شهر فیض آباد به روی بازدید کنندگان زن و مرد بطور جداگانه باز و ادامه دارد .

او افزود که این برنامه به هدف رشد و معرفی صنایع دستی به ما رکیت های ملی و بین‌المللی راه اندازی شده است و ریاست صنعت و تجارت در جهت گسترش بیشتر آن تلاش های همه جانبه خواهد کرد.

موصوف رشد تولیدات داخلی را در کشور در چند سال اخیر خوب بیان کرد و گفت: درچند سال اخیر تولیدات داخلی و صنایع دستی در افغانستان رشد خوبی داشته است.

وی افزود: یک سلسله مشکلاتی سد راه صنعت کاران ما وجود دارد که وزارت اقتصاد در این زمینه برنامه‌هایی را مد نظر گرفته که به زودی عملی خواهد شد.

در این نمایشگاه مسوولین ریاست صنعت و تجارت بیان کردند که قبل از پیروزی امارت اسلامی صنایع دستی در کشور با رکود ٪۶۰ مواجه بود اما حالا ۷۰ در صد رشد داشته است.

آنان علاوه کردند که از میان ۵ هزار ۹۵۰ فابریکه صنعتی در سطح کشور ۲۷۴ قلم مواد مورد نیاز مردم افغانستان تولید می شود که بیشتر از ۵۰ فیصد مواد مورد ضرورت بازار را تولید می کند.

در همین حال، شماری از پیشه‌وران که در این نمایش‌گاه اشتراک کرده اند، با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایش‌گاه، آن را بااهمیت خوانده و خواهان تداوم آن اند.

تعداد از بازدیدکنندگان این نمایش‌گاه، می‌گوید که پس از سقوط جمهوری، این نخستین باری است که جمع‌وجوش مردم را می‌بیند. می‌افزایند: «برگزاری چنین نمایش‌گاه‌ها می‌تواند تولیدات داخلی، صنایع دستی و محصولات محلی مردم را که در حقیقت هنر دست مردم است را به جهان معرفی، زمینه‌ی فروش آن را فراهم و در اقتصاد خانواده‌ها، مردم و کشور کمک کند.»

ضمنا می‌گویند، برگزاری همچون نمایشگاه‌ها می‌تواند صنایع و تولیدات داخلی را به کشور‌های خارجی معرفی نموده و به رشد و ترقی تولیدات داخلی کمک نماید

برخی از اشتراک‌کننده‌گان گفتند که به‌دلیل فقر، مشکلات اقتصادی و وضع محدویت‌های گسترده، بازدید مردم از این نمایشگاه‌ها اندک بوده است.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده که سطح تولیدات داخلی این کشور با وجود محدودیت‌ها، در سال جاری خورشیدی افزایش داشته و این کشور در حال حاضر قادر است که از صد قلم کالای مصرفی ضروری، ۵۶ مورد آن را در داخل کشور تولید کند.
این تولیدات شامل مواد ساختمانی، مواد غذایی، صنایع پلاستیک، لبنیات و نوشیدنی‌ها است.

بر اساس آمارهای ارایه شده، تولیدات کارخانه‌های داخلی در بخش تولید آب معدنی، نوشیدنی‌های غیر الکلی، صنایع پلاستیک و برخی اقلام ساختمانی به حدی رسیده که این کشور را از واردات اجناس مشابه خارجی بی‌نیاز کرده است.

همچنین به گفته مقام‌های امارتی در بخش تولید مواد خوراکی مانند شیرنی باب، آیسکریم(بستنی)، پروسس آرد و تولید خوراکی‌های بسته بندی شده هم افغانستان به مرزخود کفایی رسیده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.