Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

‎اتحادیه جهان اسلام: زنان نباید از تحصیل محروم شوند

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشتته شده توسط:حامیه نادری
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳

شورای فقه اسلامی اتحادیه جهان اسلام روز جمعه، ۷ ثور با نشر بیانیه‌ای بر اهمیت آموزش زنان در دین اسلام‌ تاکید کرده است.

‎در این بیانیه آمده است: «این شورا توصیه می‌کند که کشورها و مسلمانان در سراسر جهان به زنان اجازه دهند تا دانش مفید در زمینه‌های مختلف را فرا گیرند و آنان را از این امر محروم نکنند.»

‎این شورا نقش زنان در خدمت به جوامع را قابل‌توجه خوانده و افزوده است که زنان و مردان جز در موارد استثنا براساس فطرت‌شان برابرند.

‎بیست ‌وسومین اجلاس شورای فقه اسلامی وابسته به اتحادیه مسلمانان جهان امروز در شهر مکه برگزار شد و در آن بر توانمندسازی زنان برای کسب دانش مفید در زمینه‌های مختلف تاکید صورت گرفت.

‎حسین ابراهیم طاها؛ دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، از تصمیم امارت اسلامی درباره منع اموزش دختران ابراز نگرانی کرده و آن را «خودزنی و نادیده گرفتن منافع مردم افغانستان» خوانده است.

‎از جانب دیگر طاها درباره منع کار زنان گفته که این «تصمیم پریشان» نه تنها زنان را از یک منبع معیشت محروم می‌کند؛ بلکه فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی شبکه گسترده‌ای از سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین المللی برای مردم آسیب پذیر را به صورت جدی متاثر خواهد کرد.

‎احمد الطیب؛ شیخ الازهر مصر هم اقدام امارت اسلامی را در تضاد با شریعت اسلامی خواند و گفت: آموزه شریعت از مردان و زنان خواسته است که از گهواره تا گور در پی آموختن باشند.

‎او گفته که این تصمیم «وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را تکان داده است» و نباید از سوی هیچ مسلمانی چنین دستوری صادر می شد.

‎وی همچنین از کتاب «دانشنامه چهره‌های زن» از زینب عاملی، نام گرفته که حاوی زندگی‌نامه بیش از ۴۵۰ عالم دینی، زبان‌شناس و ادیب برجسته زن مسلمان است.

‎این در حالی است که امارت اسلامی از حدود سه سال به این‌سو دختران و‌ زنان را تا امر ثانی بدلیل نبودن اوضاع سالم از آموزش، تحصیل و کار در افغانستان منع کرده‌اند

‎بیشتر کشورهای اسلامی از حکومت امارت اسلامی خواسته‌اند که مکاتب و دانشگاه‌ها را برای آموزش دختران باز کند تا آن‌ها در محیط امن و مصون، آموزش ببینند

‎همچنان تعداد از علمای کرام میگویند محروم ساختن دختران از تحصیل علاوه بر محروم نمودن تعداد زیادی از انسان ها از حقوق مسلم و طبیعی شان، هم چنین فاقد پشتوانه شرعی و مغایر با مصالح امت اسلامی در افغانستان است.در حالی که مصالح امت از عناصر مهم اجتهاد در شریعت اسلامی و از خطوط اساسی دولت اسلامی است

انها در ادامه افزودند: منع تحصیل دختران باعث ایجاد تصویر منفی از شریعت اسلامی در افکار عمومی جامعه جهانی است. در شرایطی که دشمنان اسلام تلاش می کند سیمای نورانی دین عقلانی و اخلاقی اسلام را مخدوش جلوه دهد و پروژه اسلام هراسی و خشونت گرایی مسلمانان را برجسته می سازد، این اقدام هیجگاه به نفع اسلام و مسلمانان نیست.

از نظر انها مردم افغانستان عمیقا متدین و باورمند به دین همیشه جاوید اسلام است. این مردم افتخار دارند که پیروان دینی هستند که علم و دانش در کنار تقوی و ایمان از معیارهای ارزشگذاری انسان محسوب می شود. این دین آسمانی با ترویج دانش اندوزی و تشویق زن و مرد مسلمان به دانش اندوزی پیشگام مدنیت، عقلانیت و خردگرایی در تاریخ بوده است. بنا بر این تحصیل دختران نه تنها مناقض ایمان دینی نیست، بلکه باعث تحکیم پایه های اعتقاد دینی است

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.