Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نزدیک به ۸ هزار مواشی به نسبت سردی هوا در ولایت سمنگان تلف شده اند

خبرگزاری پیگرد:ولایت سمنگان
نوشته شده توسط:فضل رحمان ساعی
یکشنبه ۱۳ حوت ۱۴۰۲

مسوولان در ریاست زراعت آبیاری و مالداری ولایت سمنگان می‌گویند به نسبت سردی هوا و برف های اخیر در نقاط مختلف این ولایت در دو روز گذشته 7598 مواشی هم از بز و گوسفند در مرکز و ولسوالی های این ولایت تلف گردیده اند.

داکتر کرام الدین محمودی آمر مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت سمنگان میگوید به اساس آمار و ارقام که از مدیران زراعت و مالداری ولسوالی های هفت گانه و مرکز این ولایت جمع آوری نموده اند  تا حال 7598 مواشی به نسبت برف باری های اخیر، سردی هوا و صعب العبور بودن راه های مواصلاتی تلف شده است.

نامبرده می افزاید که این آمار نهایی نبوده و ممکن آمار تلفات مواشی بلند برود.

از سوی هم به اساس هدایت ملا عبدالاحد فضلی والی ولایت سمنگان یک کمیته اضطراری متشکل از ریاست های اقتصاد، مبارزه با حوادث، آمریت سرحدات و اقوام قبایل در رأس رئیس زراعت آبیاری و مالداری ولایت سمنگان جهت رسیدگی به نیاز های خوراکی  و توزیع آن به مالداران در سطح ولایت سمنگان ایجاد گردیده است.

به گفته مولوی نیاز محمد عابد رئیس زراعت آبیاری و مالداری ولایت سمنگان هدف از ایجاد کمیته رسیدگی به نیاز های اولیه و خوراکی مالداران شامل کاه، کنجاره، و دیگر ضروریات است که در این سرما نیاز مبرم میباشد که توزیع آن در ساحات دور دست و آسیب پذیر ولسوالی ها آغاز شده است.

به گفته رئیس زراعت سمنگان این کمیته در هماهنگی با ریاست های مربوطه به قریجات دور دست ولسوالی های خلم، حضرت سلطان، خرم سارباغ و ساحات که نیاز مبرم داشت، رفته مواد خوراکه حیوانی از قبیل کاه، کنجاره به مالداران توزیع نموده و هم مواشی گیر مانده از برف را نجات داده و به مشکلات مردم و مالداران از نزدیک رسیدگی نمودند.

همچنین این کمیته در ساحات و قریه جات دور دست مرکز ایبک مانند رباطک، منقوطن، خواجه مومن و کوسه سای که مالداران از ولسوالی های خرم و سارباغ و روی دوآب آمده بودند، و نیاز مبرم به رسیدگی داشتند از طرف کمیته، رسیدگی و مواد آزوقه حیوانی برای شان توزیع شد.

مولوی نیاز محمد عابد رئیس زراعت آبیاری و مالداری ولایت سمنگان راجع به مشکلات مالداران در این سرمای زمستان می‌گوید این اداره با تماما ولسوالی ها در ارتباط بوده و در صورت ضرورت مواد خوراکه حیوانی در سایر ساحات آسیب پذیر نیز ارسال خواهند نمود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.