Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

کم رنگ شدن صادرات شیرین بویه در‌ ولایت بلخ

خبرگزاری پیگرد:ولایت بلخ
نوشته شده توسط:ابرار حیدری
پنجشنبه ۱۰ حوت ۱۴۰۲

نگرانی صادر کننده‌گان شیرین بویه در بلخ از کم رنگ شدن صادرات این گیاه طی ماه‌های اخیر در  این ولایت.

خبرگزاری پیگرد، فیصل یکی از صادر کننده‌گان شیرین بویه در ولایت بلخ است او گفت: “حاصلات شیرین بویه بستگی به نحو تقاضای بازار دارد، هر زمانی‌که تقاضا بازار زیاد باشد معمولا عرضه زیاد می‌شود و مردم مال شان به بازار به فروش می‌رسانند.

ام‌سال شکر خدا حاصلات بد نبوده، ولی از دولت تقاضا داریم که برای صادر کننده‌گان سهولت‌های بیشتر را فراهم کنند بخاطر که این گیاه از جمله‌ اقلام مهم صادراتی کشور است و هرقدر این مال بیشتر صادر شود به نفع دولت و مردم غریب و بیچاره است.”

در‌ همین حال، برخی از پروسس کننده‌گان شیرین بویه در شهر‌ مزارشريف گفتند که این گیاه به صورت خودرو می‌روید و بیشتر از مناطق ریگ‌زار ولایت‌های فاریاب، سرپل، کندز و ولایت بلخ بدست می‌آید.

در همین حال، نصیر احمد نیازی معاون ریاست صنعت و تجارت بلخ گفته که در سال جاری بالاتر از ۲ هزار تُن شیرین بویه از راه بندر تجارتی حیرتان به کشورهای آسیایی میانه صادر شده است که ارزش پولی آن نزدیک به ۲ میلیون دالر می‌شود.

وی افزود که پس روی‌کار آمدن امارت اسلامی فضای امن برای تاجران و سرمایه‌گذارن در‌کشور فراهم شده است و آنها تلاش می‌کنند تا به مشکلات بازرگانان و صادر کننده‌گان رسیدگی نمايند.

گفتی است که شیرین بویه یا شیرین بیان افغانستان بیشتر به کشورهای چون ایران، پاکستان، هند، ازبیکستان، و حتی به برخی از کشورهای اروپایی صادر می گردد.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.