Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

اخذ امتحان تثبیت سویه از طالب العلم‌های مدارس دینی پنج ولایت زون شمال در بلخ.

خبرگزاری پیگرد:ولایت بلخ
نوشته شده توسط:ابرار حیدری
جمعه ۲۰ دلو ۱۴۰۲

اداره‌ی ملی امتحانات در یک آزمون به هدف تثبیت سویه طالب العلم‌های مدارس دینی، برای بیش از ۲ هزار و ۳۹۰ تن مرد و زن امتحان برگزار کرده است.

به‌ گزارش خبرگزاری پیگرد امروز (جمعه، ۲۰ دلو) آزمون تثبیت سویه میان ۲ هزار و ۳۹۶ تن از مرد و زن طالب العلم‌های مدارس دینی که از پنج ولایات زون شمال اشتراک کرده بودند، از سوی اداره‌ی ملی امتحانات، امتحان گرفته شد که پس از اعلان نتایج، برای کامیاب شده‌گان این آزمون اسناد ۱۲ پاس و ۱۴ پاس داده خواهد شد.

عبدالباقی حقانی، ریس عمومی اداره‌ی ملی امتحانات در این آزمون گفت: “این علما در جهان ثابت خواهند کرد که افغانستان تنها میدان جهاد نیست، بل‌که مرکز علم و دانش است، ما به دنیا درس جهاد داده‌ایم و اکنون زمان آن فرا رسیده تا پیام علم را به جهانیان بدهیم، همانگونه که افغانستان در جهان آغاز گر جهاد است، مکانی علم دانش دینی و عصری نیز هست”.

در همین حال، محمد فاروق حکیمی، عضو کمیته اداره ملی امتحانات گفت که در این آزمون به تعداد ۲ هزار و ۲۳۶ تن از قشر ذکور از پنج ولایت زون شمال اشتراک کرده اند و ۱۶۰ تن از قشر زنان نیز شامل این پروسه استند.

وی اظهار داشت که این آزمون در دو بخش خامصه و عالیه اخذ می‌گردد که برای افراد کامیاب به درجه خامصه سند فراغت صنف دوازدهم و به شرکت کننده‌گان که به درجه عالیه کامیاب می‌شوند سند ۱۴ پاس داده خواهد شد.

از سوی هم، عبدالجلیل شهید خیل، ریس معارف بلخ گفت که دوره‌ی ثبت نام شمولیت طالب العلم‌های مدارس دینی از پنج ولایت زون شمال در این آزمون‌ حدود ۳ ماه پیش آغاز شد که پس از اخذ امتحان تقریر این افراد شامل این پروسه شدند.

وی، افزود که از ولایت بلخ چهارصد تن شامل این آزمون‌ شدند و از شفافیت این پروسه اطمینان داده افزود که هیچ گونه تختی قابل پذیرش نیست.

با این حال، حزب الله، یکی از شرکت کننده‌گان از ولایت سرپل در این آزمون است، او می‌گوید: “قسمی‌که ما به عالم دین نیاز داریم، همانطور به انجنیر، داکتر و معلم نیز ضرورت داریم و از نظر شخصی من باید این افراد در جامعه ما حضور داشته باشند”.

این در حالی است، که پیشتر از ۵۰ هزار متقاضی طالب العلم‌های مدارس دینی در سراسر کشور بزرگترین امتحان تثبیت سويه اخذ شده بود که برای کامیاب شده‌گان این آزمون‌ نیز اسناد ۱۲ پاس تا درجه ماستری داده می‌شود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.