Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

پنج‌ کشور خواستار تحقیق دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنایات اسرائیل در غزه شد

خبرگزاری پیگرد جهان
نوشته شده توسط خبرگزاری پیگرد
شنبه ۲۷ عقرب ۱۴۰۲

یک دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید که پنج کشور از این دادگاه خواسته‌اند در مورد این‌که آیا جنایتی در سرزمین‌های فلسطینی به‌عنوان بخشی از پاسخ اسرائیل به حمله‌ی حماس رخ داده یا خیر، تحقیق کند.
سی‌ان‌ان گزارش داده که، کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفته است ‌که دفتر او چنین درخواستی را از سوی کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادیش، بولیویا، کومور و جیبوتی دریافت کرده است.این دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای گفته است: 《بر اساس اساس‌نامه‌ی رم دیوان کیفری بین‌المللی، یک دولت عضو می‌تواند تحت پی‌گرد قرار دادن وضعیتی را به دادستان ارجاع دهد که در آن یک یا چند جنایت که رسیدگی به آن در صلاحیت دیوان است، صورت گرفته باشد و از دادستان بخواهد وضعیت را به‌منظور تعیین این‌که آیا شخص یا اشخاصی خاصی باید به ارتکاب چنین جنایاتی متهم شوند یا نه، بررسی کند.》او افزوده است که دفترش در ماه مارچ سال ۲۰۲۱ میلادی تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات در نوار غزه و کرانه‌ باختری سرزمین‌های فلسطینی را پس از ماه جون سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است.
این دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفته است تحقیقات آنان ادامه دارد و دامنه‌ی آن به حملات و خشونت‌هایی پس از هفتم اکتوبر سال جاری میلادی گسترش یافته است.
او تأکید کرده است: «بر اساس اساس‌نامه‌ی رم، دفتر من صلاحیت رسیدگی به جنایات ارتکابی در قلمرو یک دولت عضو و در رابطه با اتباع کشورهای عضو را دارد.»
اسرائیل و حماس هردو در جنگ جاری، متهم به ارتکاب جنایت جنگی شده‌اند.بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌، فولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد حملات هفتم اکتوبر حماس به اسرائیل را وحشی‌گری و گروگان‌گیری اسرائیلی‌ها توسط این گروه را جنایت جنگی خوانده است.او همچنین اسرائیل را متهم به «مجازات دسته‌جمعی» و «تخلیه اجباری» غیرنظامیان فلسطینی کرده و آن را نیز جنایت جنگی خوانده است.
اسرائیل پس از هفتم اکتوبر سال جاری میلادی، نوار غزه را در محاصره‌ی کامل خود قرار داده و از ورود غذا، آب و سوخت به این منطقه جلوگیری کرده است.
این کشور در موارد محدود اجازه‌ی ورود کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه را داده است که سازمان ملل آن را همانند چکیدن قطره توصیف کرده است.
بر اساس آمار وزارت صحت غزه، از زمان آغاز حملات اسرائیل بر این منطقه تا اکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که شمار زیادی از آنان زنان و کودکان هستند.دیوان کیفری بین‌المللی پیش از این نیز در مورد «جنایات اسرائیل» در سرزمین‌های فلسطینی تحقیقاتی را انجام داده است.
در گزارش سی‌ان‌ان آمده است که فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی پنج سال را صرف انجام یک بررسی اولیه کرد و گفت تأیید می‌کند که «جنایات جنگی در کرانه‌ باختری، از جمله بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه رخ داده یا در حال انجام است». اما هیچ بازداشتی در این مورد صورت نگرفت و بنسودا در سال ۲۰۲۱ سمت خود را ترک کرد.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.