Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

شماری از بانوان در کابل :تحصیل کرد نمی توانیم حد اقل زمنیه  کار مساعد شود

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
سه‌شنبه ۱۲ میزان ۱۴۰۲

شماری از بانوان در انجمن خانم های متشبث کابل که بخش خیاطی مصروف کار اند از کم رنگ بودن کار بی توجهی حکومت و سازمان های بین‌المللی شکایت کرده می گويند از تعلیم و تحصیل خو باز ماندیم حد اقل کار باشد تا بتوانیم نفقه فامیل خود را پیدا کنیم .
سوما صالحی استاد خیاط در این انجمن که برای ۸ کارمند خود آموزش خیاطی می دهد در گفتگو با خبرگزاری پیگرد گفت :(ما اینجا آموزشگاه خیاطی را در این انجمن ایجاد کردیم تا دخترانی که از آموزش در مکاتب و دانشگاه‌ها و زنانی که بی بضاعت هستن بتوانند مصروف کار شوند .)
استاد خیاطی در ادامه افزود:مسوولان باید درب مکاتب را بروی دختران باز نمایند تا دختران نیز در کنار برادران خود بتوانند باسواد شده در پیشرفت مملکت خود سهم بگیرند.
خانم صالحی از حکومت همچنان خواسته برای شان زمینه اشتراک در نمایشگاه ها را نیز فراهم نمایند .
در همین حال وزارت صنعت و تجارت ا.ا.ا می‌گوید که برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و تجارتی تا ایجاد طرزالعمل جدید «معطل» عبدالسلام جواد، سخن‌گوی این وزارت روز سه‌شنبه، ۱۱ میزان در یک کلیپ تصویری گفته است که برای برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها و فراهم‌کردن تسهیلات، ایجاب می‌کند که یک سلسله تغییرات در طرزالعمل برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی ایجاد گردد.او افزوده است که تا ترتیب طرزالعمل جدید، برگزاری نمایشگاه‌ها معطل است.
سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت در عین حال از برگزاری نمایشگاه‌ با حضور زنان تجارت‌پیشه در کابل خبر داده است.
او افزوده است که هیچ نوع محدودیتی در اشتراک زنان در نمایشگاه‌ها وجود ندارد.سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت اضافه کرده است که از زنان تجارت‌پیشه حمایت همه‌جانبه می‌کند و برای رشد کاروبارشان تسهیلات فراهم کرده است تا در اقتصاد کشور سهم بارز داشته باشند.

با این همه یکی از شاگردان ممتاز این کارخانه خیاطی نیز خواسته های مشابه دارد
روینا گفت:از روی ناچاری اینجا آمدیم از آنجای که دیگر نتوانستم به تحصیلات خود ادامه دهم آمدم شغل خیاطی را به پیش ببرم فعلن وضعیت اقتصادی در خانواده ما خوب نیست و مجبوریم دوشا دوش فامیل خود ایستاده شوم بیکار طبعا مشکلات به بار می آورد.
خانم روینا در ادمه سخنان خود از نهاد ها موسسه ها خواست در این شرایط دست خانم ها را بگیرند .

به گفته مسوولان این انجمن از سال ۲۰۰۸ آهسته آهسته شروع به فعالیت کرد در سال ۲۰۱۶ توانست رسمن جواز فعالیت خود را از سوی وزارت عدلیه آن زمان به دست بیاورد
و اکنو ۱۳ هزار عضو دارد .
این انجمن از پول حق‌العضویت به فعالیت های خود ادامه می دهد .
مسوولان  گفته اند که هدف از ایجاد این انجمن یاری رساندن به خانم های بی بضاعت یتم از تحصیل باز ماند و همچنان آگاهی دهی برای خانم ایجاد گردیده .
مسولین این انجمن از تمام موسسه های ملی و بین‌المللی خواسته اند که برای شان پروژه کاری در بخش های مختلف را فراهم کنند .

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.