Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

حاصلات بادام سمنگان نسبت به سال گذشته 60 فیصد کاهش یافته است.


خبرگزاری پیگرد :ولایت سمنگان
نوشته شده توسط:فضل رحمان “ساعی ”
شنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۲

مسوولان در ریاست زراعت آبیاری و مالداری ولایت سمنگان میگویند که نسبت به سال گذشته حاصلات بادام این ولایت 60 فیصد کاهش داشته است.

عبدالخیل کریمی آمر امور زراعتی ریاست زراعت سمنگان میگوید که حاصلات بادام سمنگان سال گذشته 4600 تن بود که امسال به دلیل سردی در زمستان پارسال 1900 الی 2000 هزار تن برآورد شده است.

نامبرده علت کاهش حاصلات بادام سمنگان را سردی هوا و افزایش آفات و امراض می نامد.
کریمی همچنین می‌گوید که در ولایت سمنگان 4600 هکتار زمین بادام موجود میباشد.

در همین حال شماری از باغداران این ولایت می‌گویند که به دلیل سرمای شدید در زمستان سال گذشته، کمبود آب و خشک سالی حاصلات بادام شان امسال کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

محمد الله که در باغ خود انواع درختان بادام دارد می‌گوید که امسال نتوانسته حاصلات خوب و پر بار به دست بیآورد او می‌گوید هم حاصلات ما کاهش یافته و هم قیمت بادام در بازار ارزش خود را از دست داده است، محمد الله از ریاست زراعت ولایت سمنگان و حکومت سرپرست می‌خواهد در قسمت مشکلات آنان به خصوص کمبود آب راه و چاره ای بسنجد.

از سوی هم شماری از تاجران و فروشنده گان بادام در ولایت سمنگان نبود مارکیت معیاری، کمبود پول در بانک ها ، نبود بازار خارجی، کهنه و فرسوده بودن بانک نوت ها را چالش های سر راه شان می‌داند.
قاری عبدالبصیر رئیس اتحادیه پیشه وران بادام سمنگان در صحبت با خبرگزاری پیگرد از ریاست زراعت این ولایت و حکومت سرپرست خواست که یک مارکیت مناسب معیاری را برای میوه خشک این ولایت بسازند تا اینکه مشکلات آنان رفع شود.

با این همه مسوولان در ریاست زراعت سمنگان می‌گویند که در تلاش اند تا در کنار دیگر فعالیت‌ها صنعت و پرورش باغ‌های بادام را در این ولایت توسعه و وسعت داده و بازار های معیاری برای این محصول بسازند.

هم اکنون در بازارهای ولایت سمنگان یک سیر بادام  از 2 هزار افغانی شروع الی  5500 افغانی به فروش می‌رسد. باید یآور شد که بادام سمنگان از شهرت جهانی و کیفیت عالی نسبت به بادام سایر ولایات کشور برخوردار میباشد.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.