Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

کودکان کارگر در غور: از حکومت می خواهیم برای ما زمینه آموزش را فراهم کند


خبرگزاری پیگرد غور افغانستان
نوشته شده توسط:احمدشاه موحد
جمعه ۲۰ اسد ۱۴۰۲

فقر و تنگدستی در غور از علت های است که شماری از کودکان این ولایت را از رفتن به مکتب بازداشته و آنان ناگزیرند به انجام کارهای شاقه رو بیاورند.
برخی از کودکانی که بر روی جاده های شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور سرگرم انجام کارهای شاق هستند می گویند که ناگزیرند برای پیدا کردن لقمه نانی روزانه کار کنند.
آنان از حکومت سرپرست و نهادهای کمک رسان می خواهند که زمینۀ آموزش را برای شان فراهم کنند تا در کنار کار درس هم بخوانند.اما آگاهان آموزش و پرورش می گویند که کودکان باید در ایام کودکی باید سرگرم آموزش و پرورش و بازی های کودکانه باشند تا به گونۀ درست تربیت شوند.
غلام نبی ساقی، از آگاهان آموزش و پرورش می گوید که هم‌اکنون در افغانستان مسئولیت حکومت وبخصوص موسسات است تا زمینه‌ آموزش را برای کوکان فراهم کنند.
در همین حال مسئولان محلی غور می گویند که در هماهنگی با دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی از آغاز امسال تاکنون ده ها کودک کار را شناسایی و آنان را نظر به استعدادهای شان به نهادهای آموزش حرفه و فن معرفی کرده اند. آنان می افزایند که شماری از این کودکان را در پرورشگاه ریاست کار و امور اجتماعی و مرکزهای آموزشی سره میاشت نیز جذب شد.از سوی دیگر نصرالله انصار، رئیس کار و امور اجتماعی غور می گوید که در سال 1402 کمیته در این ولایت تشکیل یافت واین کمیته تعدادزیاد از اطفال که مصروف کارهای شاقه بودند را جمع‌ آوری کرده وضمن کمک برای آنان، تعداد از آنان را درکودکستان این ریاست جذب کرده اند.
وی می گوید که آنان تلاش دارند تا ضمن فراهم سازی زمینه آموزش، کودکان که در هربخش حمایت کنند.
هرچند حضور کودکانی که در جاده های شهر فیروزکوه سرگرم انجام کارهای شاق هستند موضوع تازه نیست؛ اما شماری از این کودکان در یک سال گذشته روبه افزایش بوده و سبب نگرانی آگاهان اجتماعی و مردم شده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.