Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نگرانی‌ها از خطر فروریزی مسجد جامع خواجه ابو نصر پارسا در ولایت بلخ

خبرگزاری پیگرد بلخ افغانستان
نویسنده:محمد هارون نیازی
سه‌شنبه (۲۷/سرطان/۱۴۰۲)

مسجد خواجه ابو نصر پارسا یکی از آبده‌های باستانی و تاریخی در ولسوالی بلخ ولایت بلخ است که به دوره تیموری‌ها برمی‌گردد، به گفته فرهنگیان خواجه ابو نصر پارسا یک عارف و دانشمند و اهل طریقه نقشبندی بود که پس از درگذشت پدرش که یکی از بزرگان اهل تصوف بود، جانشین او شد.

صالح محمد خلیق شاعر و نویسنده، به خبرگزاری پیگرد در مورد تاریخچه مسجد خواجه ابو نصر پارسا می‌گوید، این مسجد در محلی ساخته شده که در گذشته هم خانقای ابو نصر پارسا در آنجا قرار داشته و فعلا هم مقبره خواجه ابو نصر پارسا همراه با فرزندانش در صحن همین مسجد دیده می‌شود، از همین رو این مسجد را در کنارش ساختن بخاطر احترام به شخصیت بزرگ این عارف و دانشمند بلخ.

خطیب این مسجد و باشندگان محل می گویند که بخش‌های این مسجد، پس از وقوع یک انفجار در فرماندهی امنیه این ولسوالی در حکومت پیشین، آسیب دیده و هم اکنون در معرض خطر فروریزی قرار دارد.

عبدالطیف خطیب مسجد خواجه ابو نصر پارسا می‌گوید، در شروع فتح مجاهدین امارت اسلامی زمانی که وارد ولسوالی بلخ شدن یک انفجار بزرگ در مرکز فرماندهی این ولسوالی صورت گرفت که به اثر آن این مسجد صدمه دید و کاشی‌های این مسجد فرو ریخت، همچنان این مسجد از قسمت پایان رطوبت دارد.
 
گل خان باشنده محل می‌گوید، این یک مکان تاریخی در ولایت بلخ است وضعیت این مسجد در حال تخریب شدن است و خواست ما از ریاست اطلاعات فرهنگ امارت اسلامی این است که از مسجد خواجه ابو نصر پارسا به گونه خوب نگهداری و بازسازی نماید.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ از تلاش‌ها به هدف بازسازی این مسجد و چندین آبده دیگر تاریخی در این ولایت، سخن می‌زند.

ذبیح الله آریایی آمر هنر و فرهنگ ریاست اطلاعات فرهنگ بلخ به خبرگزاری پیگرد می‌گوید، آسیب های که قبلا دیده بود ما به اساس یک پیشنهاد به مقام محترم وزارت اطلاعات و فرهنگ ارسال کردیم ضمن این مسجد چند آبده دیگر نیز قرار است که ترمیم و بازسازی گردد.

ولسوالی بلخ در ۲۱ کیلومتری شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ قرار دارد و با داشتن آبده‌های تاریخی، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این ولسوالی می آیند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.