Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

منع تحصیل بانوان در افغانستان آرزوهای آنان را به باد فنا داد است


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:شهناز سعیدی
سه شنبه ۹ جوزا ۱۴۰۲

پس از روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان و بسته شدن درب مکاتب و دانشگاه‌ها به رویشان اکنون این دختران ادعا دارند که با منع شدن تحصیل در کشور خیلی از اهداف شان که از طریق تحصیل به آن میرسیدن  به باد فنا رفته است.افسانه هاشمی که قبل از به قدرت رسیدنامارت اسلامی صنف نهم مکتب بود به خبرگزاری پیگرد گفت:《 من قبل که از امارت صنف نهم مکتب بودم قرار بود صنف دهم را آغاز کنم متاسفانه مکتب ما بسته شد از آن زمان تا کنون بالای دو سال میگذرد و من شب و روز، هر دقیقه، هر ثانیه، انتظار میکشم تا مکتب ما باز شود نه تنها مکاتب به روی مان باز نشد بلکه روز به روز قیودات ما زیادتر شد تا جاییکه‌‌ مراکز آموزشی را نیز به روی مان بستند. 》
وی افزود: این دو سالی، که خانه نشین شدم هر روز نسبت به روز قبل بیشتر احساس( بیهودگی می کنم. افسردگی، دلتنگی، خستگی، کسالت) از جمله مواردی است که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنم و چیزی که برایم آزار دهنده است اینکه بعضی شب ها با خودم می گویم، که آینده ام چی میشود، زمانی که از دست میرود چی میشود و آن همه آرزوها و اهدافی که به سر داشتم چی میشود این همه چی میشود این همه مشغله فکری، خیلی از شب ها خواب را از چشمانم می پراند. این متعلم مکتب در ادامه چنین گفت : شاید روزی همه چیز درست شود اما سال های از (دست رفته را چطور جبران کنم) و زمانی که هرگز به گذشته بر نمی گردد حالا من شورشوق درس خواندن را دارم ما را از درس منع کردند شاید روزی همه امکانات برایم فراهم شود و آن زمان دیگر انگیزه برای ادامه تحصیل نداشته باشم‌.
بانو هاشمی، از امارت اسلامی می خواهد تا با گشایش پوهنتون ها و مکاتب دخترانه زندگی میلیون ها دختر محروم از تحصیل در افغانستان را از  بلاتکیفی و بی برنامه گی نجات بدهند تا باشد انگیزه ای برای ادامه زندگی در افغانستان داشته باشند .در همین حال، مصدق مشرق داکتر روانشناس می گوید: محدودیت و موانع بالای افراد روی هر سطحی از زندگی شان، که خلاف توقع و انتظار آنها باشد، باعث افسرده گی، غمگینی ، اضطراب ، دلواپسی ، خستگی برایشان پیش می آید. و برای جلوگیری از آن باید آن موانع برطرف شود.
این همه در حالیست،که  درخواست‌های زیادی برای آغاز دوباره‌ی مکاتب دخترانه دوره متوسطه و لیسه مطرح شده است اما حکومت سرپرست چندان تمایلی برای بازگشایی مکاتب نشان نمی دهند و امروز دقیقا ۶۱۹ روز است که دروازه‌های مکاتب همچنان به‌روی دانش‌آموزان دختر بسته‌اند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.