Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

قطر: در بازگشایی فرودگاه کابل با طالبان همکاری می‌کنم

فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل پس از تکمیل خروج نیروهای ‌امریکایی از افغانستان غیرفعال شده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز پنجشنبه (۲ سپتامبر) در نشستی خبری در دوحه، پایتخت این کشور، به خبرنگاران گفت که قطر با طالبان کار می‌کند تا فرودگاه بین‌المللی کابل هرچه زودتر باز شده و فعالیت خود را آغاز کند.

پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی، فرودگاه کابل از دوشنبه شب (۳۰ آگست) غیرفعال شد و از آن زمان تاکنون بسته است. از زمان آغاز عملیات خروج امریکایی‌ها پس از تسلط طالبان بر کابل، پروازهای تجاری غیرنظامی این فرودگاه هم متوقف شده بود.

وزیر خارجه قطر به خبرنگاران گفت: «ما به شدت کار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که پروازها در زودترین فرصت ممکن از سر گرفته شوند.»

او افزود: «آرزومندیم در چند روز آینده خبرهای خوشی بشنویم.»

روز چهارشنبه یک تیم فنی از طرف دولت قطر به کابل سفر کرد تا برای بازگشایی فرودگاه کابل، منطقه را بررسی کند. این نخستین حضور یک هواپیما در فرودگاه کابل پس از پایان عملیات خروج امریکایی‌ها و بسته شدن آن بود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف سفر تیم فنی قطر به کابل بررسی از سرگیری پروازها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و آزادی رفت‌وآمد از جمله از سرگیری عملیات تخلیه است.

وزیر خارجه قطر در نشست خبری امروز تصریح کرد: «این خیلی مهم است که طالبان به تعهدات خود برای فراهم کردن راه خروج امن مردم و آزادی رفت‌وآمد شهروندان عمل کند.»

وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه با دومینک راب، وزیر خارجه بریتانیا، هم کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد.

طالبان تمامی راه‌های خروج زمینی و هوایی افغانستان را به روی مردم بسته است. این درحالی است که سازمان ملل و کشورهای جامعه جهانی بارها از طالبان خواسته‌اند که مرزها را به روی مردم باز نگه دارند و به حق رفت‌وآمد مردم احترام بگذارند.

پیش از این، طالبان از ترکیه خواسته بود که در تامین خدمات فنی و امنیت فرودگاه کابل به افغانستان کمک کند. رسانه‌های مختلف این خبر را از قول رجب طیب اردوغان منتشر کردند اما طالبان آن را تکذیب کرد.

هنوز رسما توافق نشده است که امنیت فرودگاه کابل را کدام گروه یا کشور و چگونه تامین کنند. درهمین حال وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که تهدید گروه داعش در اطراف فرودگاه کابل هنوز برطرف نشده است.

کشور قطر میزبان گروه طالبان در نشست‌های صلح برای افغانستان بود. مقام‌ها ارشد طالبان و دفتر سیاسی این گروه در دوحه پایتخت قطر مستقرند و در روزهای اخیر قطر کشور بانفوذتری از پاکستان بر طالبان شناخته شده است.

گزارش: محمد شاکر راسخ

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.