Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

دیدبان حقوق بشر: حملات امارت اسلامی علیه حق آموزش دختران ادامه دارد


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:محمد محمدی
شنبه ۵ حمل ۱۴۰۲

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که حملات امارت اسلامی علیه حق آموزش دختران همچنان جریان داردو برخلاف وعده‌های حکومت سرپرست، در سال جاری تعلیمی نیز دختران از آموزش محروم شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر در گزارشی گفته است که دختران افغانستان هم از حق شان برای آموزش و هم از ناکامی جهان در اقدامی برای توقف این ممنوعیت ناراحت هستند.
در گزارش این نهاد که روز جمعه، ۴ حمل نشر شده، آمده است که این رژیم ، افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده است که دختران را از آموزش منع می‌کند.
دیدبان حقوق بشر گفته است که امارت اسلامی با تسلط بر افغانستان، مکاتب دخترانه را بستند اما قول دادند که به حق دختران برای تحصیل احترام بگذارند.اما به‌گفته‌ی این نهاد، روزی که مکاتب دخترانه بازگشایی شدند،امارت اسلامی با شرمساری وعده‌ی‌شان را شکستند و دختران نوجوان را از دروازه‌های مکاتب پس به خانه فرستادند.دیدبان حقوق بشر گفته است: «این بی‌رحمانه است که چگونه امارت اسلامی منتظر لحظه‌ای بود که دختران با خوشحالی به مکتب برگردند و به آنان دستور دادند که به خانه بروند. دخترها با گریه به خانه رفتند، اما همچنان امیدوار بودند که برگردند.»
این نهاد می‌افزاید که در اواخر سال گذشته، با ممنوع‌کردن تحصیل زنان در دانشگاه‌ها، بی‌اعتنایی خود به زنان را دو چندان کردند.به‌گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، این دستورات نه تنها شهرت امارت اسلامی را برای بی‌توجهی به زنان و دختران تثبیت کرد، بلکه ثابت کرد که امارت اسلامی هیچ علاقه‌ای به رفاه افغانستان به‌عنوان یک کشور ندارد.
دیدبان حقوق بشر گفته است که هیچ کشوری بدون تحصیل دختران و زنان، نمی‌تواند آینده‌ای مرفه را تصور کند و افغانستان با بالاترین سطح بی‌سوادی روبه‌رو است.
این نهاد تأکید کرده است که حکومت سرپرست باید فورا نظام زن‌ستیزانه‌ی‌شان را تغییر دهند، مکاتب و دانشگاه‌ها را برای دختران و زنان بازگشایی کنند و از حمله به آینده‌ی دختران، زنان و کشور دست بردارند.
دیدبان حقوق بشر گفته است که رهبران جهان باید اقدامات فوری، عمل‌گرایانه و معنادار در برابر سیاست‌های امارت اسلامی انجام دهند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.