Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

مایک پمپئو: اشرف‌غنی مذاکرات را نمی‌خواست و انتخابات را با تقلب برنده شد.

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش محمد محمدی
شنبه ۲۴جدی ۱۴۰۱

وزیر پیشین امور خارجه امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود گفته که محمد اشرف‌غنی ریس جمهور فراری در انتخابات سال ۱۳۹۸ افغانستان تقلب کرده و انتخابات را دزدیده بود.
مایک  پمپئو این اظهاراتش را در دانشگاه شیکاگو مطرح کرده و گفته است که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان به مذاکرات امریکا و امارت اسلامی خوشبین نبود.
پمپئو از اشخاص کلیدی دولت دونالد ترامپ بود که در پیشبرد مذاکرات به عنوان وزیر امور خارجه امریکا کار می‌کرد اما در پاسخ به این پرسش که آیا او از اشرف غنی خواسته تا از قدرت‌گیری کناره گیری کند می‌گوید: «من این کار را نکرده بودم. من به طرز باورنکردنی از رییس‌جمهور غنی ناامید شده بودم.»
او برخلاف شماری از کشور ها مذاکرات دوحه را «فوق‌العاده» توصیف کرده می‌گوید: «رفتن به اتاق و مذاکره کردن با فردی که یکی از عزیزانت را کشته است، سخت است اما برای امریکا مهم بود که این را درستش کند.»
اشرف غنی پیش از این بارها با ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین مقایسه شده و در یکی از موارد هیلاری کلینتون نیز به مقایسه این دو نفر پرداخته و اشرف‌غنی آدمی خواند که بجای مقاومت، راه فرار با نزدیکانش را در پیش گرفت.
مایک پمپئو نیز می‌گوید که اشرف‌غنی به گونه‌ی لجوجانه و «تاسف‌برانگیزی» خواستار هیچ مذاکره‌ی نبود و فقط می‌خواست ریاست خود را داشته باشد. به گفته این مقام دولت پیشین امریکا، غنی در انتخابات افغانستان «دست‌برد زد و آنرا دزدید» تا ریاست خودش را حفظ کند.
این در حالی است که به دنبال امضای توافق‌نامه دوحه میان رهبران امارت اسلامی و نمایندگان امریکا در قطر، دولت پیشین افغانستان به تاریح ۱۵ اگست ۲۰۲۱ سقوط کرد و امارت اسلامی بعد از گذشت بیشتر از ۲۰ سال دوباره  بر افغانستان مسلط شد.
در حالیکه هیچ کابلی تصور نمی کرد قدرت‌گیری دوباره امارت اسلامی نه تنها مردم افغانستان را در شوک فرو برد بلکه جهان و به ویژه کشورهای منطقه نیز متاثر شدند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.