Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

منع تحصیل بانوان؛ دولت آلمان پنج هزار بورس تحصیلی برای بانوان افغان در نظر گرفته.

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش:دینا حمدی
چهارشنبه ۲۱جدی۱۴۰۱

براساس گزارش رسانه های آلمانی، دولت این کشور اعلام کرده است که زمینه‌ تحصیل هزاران تن از دختران و زنان افغان را در کشورهای منطقه و همسایه افغانستان فراهم می‌کند.

وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان با همکاری سرویس تبادل دانشگاهی این کشور (DAAD) در نظر دارد به زنان افغان که حکومت سرپرست امارت اسلامی آن‌ها را از ادامه تحصیل محروم کرده‌اند، پنج هزار بورس تحصیلی تخصیص دهد.
سونیا شولزه، وزیر همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان، در این زمینه گفت: «با وجود محروم شدن زنان افغانستان از تحصیل در حکومت امارت اسلامی، ما هرگز از جست‌وجوی راهی برای ادامه تحصیل زنان دست بر نخواهیم داشت.»

او افزود: «سیاست حکومت جدید افغانستان نه‌تنها تحقیر زنان است، بلکه برای توسعه افغانستان نیز مسموم است. محرومیت کردن نیمی از جمعیت از فرصت‌ تحصیل، توان آینده این کشور را از بین می‌برد. بدون زنان تحصیل‌کرده، راهی برای رهایی از گرسنگی و فقر وجود ندارد. حضور آن‌ها در سازمان‌های امدادرسان هم ضروری است. امارت اسلامی باید ممنوعیت‌هایی را که زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لغو کنند.
به گفته شولزه، یکی از راه‌هایی که برای ادامه تحصیل زنان افغان در نظر گرفته شده، تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشورهای همسایه است.
حکومت آلمان در نظر دارد با فراهم ساختن بورسیه‌های تحصیلی زمینه تحصیل هزاران دختر و زن افغان را در خارج از این کشور فراهم سازد. قرار است این برنامه در مجموع با هزینه هفت میلیون یورو تامین مالی شود.
موسسه تبادلات اکادمیک آلمان (DAAD) و وزارت همکاری‌های اقتصادی و انکشافی این کشور در نظر دارند که تا سال ۲۰۲۷ برای بیش از ۵۰۰۰ تن از زنان و دختران افغان زمینه تحصیل را در کشورهای همسایه و منطقه مهیا سازند.
براساس اعلامیه مطبوعاتی مشترک وزارت همکاری‌های اقتصادی و موسسه تبادلات اکادمیک آلمان، در این برنامه برای زنان و دختران افغان زمینه تحصیل در کشورهای پاکستان، قرغیزستان و بنگله‌دیش فراهم می‌شود.
در این اعلامیه که روز سه شنبه در شهر بن نشر شد، آمده است که بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره لیسانس در بنگله دیش، ماستری در قرغیزستان و دوره‌های لیسانس و ماستری در پاکستان در نظر گرفته شده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.