Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

شماری از مقامات در  ا.ا.ا به گفته های شهزاده هری واکنش نشان دادن .


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش:محمد محمدی
جمعه ۱۶جدی۱۴۰۱

اظهارات شهزاده هری، دوک ساسکس، که در خاطراتش کشتن ۲۵ تن از افراد امارت اسلامی را طوری توصیف می‌کند که «مهره‌های شطرنج حذف شدند»، با انتقاد شدید برخی نظامیان سابق بریتانیا، و محکومیت شدید مقامات‌ در امارت اسلامی رو به‌رو شده‌است.
شهزاده هری در کتاب خاطراتش «اضافی» Spare،  در کنار این‌که ادعا می‌کند، برادرش، پرنس ویلیام، یک بار به او حمله فیزیکی کرد، و از جزئیات دیگری از آنچه در خانواده سلطنتی بریتانیا گذشته پرده بر می‌دارد، از مأموریتش به عنوان پیلوت هلیکوپتر در افغانستان نیز به تفصیل صحبت کرده‌است.او برای اولین بار فاش می‌کند که ۲۵ جنگجوی  را در افغانستان که در مقابل شان می جنگیدن کشته است .
و گفته که «این ارقامی نبود که در من فخر آفرینند اما شرمنده‌ام هم نکردند. وقتی در گرما و آشفتگی جنگ غوطه‌ور شدم، به آن ۲۵ نفر به عنوان افراد فکر نکردم. شما مردم را نمی‌کشید وقتی آنها در نظر تان مردم هستند… آنها مهره‌های شطرنج بودند که حذف شدند. افراد بد پیش از آنکه بتوانند افراد خوب را بکشند حذف شدند.»
در سوی مقابل عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه امارت اسلامی این اظهارات را «تصویر کوچکی» از آسیب شدید روانی خوانده که نیروهای غربی به مردم افغانستان وارد کرده‌اند آقای بلخی گفت:«اشغال افغانستان توسط غرب واقعا یک لحظهٔ نفرت‌آور در تاریخ بشر است و اظهارات شهزاده هری «تصویر کوچکی» از آسیبی شدید روانی می‌دهد که افغان‌ها به دست نیروهای اشغال‌گر، که بی‌گناهان را بی‌هیچ محاسبه‌ای به کشته اند، تجربه کردند.»
آقای بلخی ادامه داد : «برخی گزارش‌های اخیر میزان کشتار در حملات نیروی هوایی خارجی و حملاتی، از جمله‌ توسط نیروهای بریتانیایی را برجسته می‌کنند، که شهزاده هری نیز در آنها شرکت داشته.» در همین حال انس حقانی، یکی دیگر از مقامات ارشد در امارت اسلامی در رشته توییت‌هایی خطاب به هری گفته که او انسان‌هایی را کشته که خانواده‌های‌شان به انتظارشان نشسته بودند.
آقای حقانی گفت:«شما حقیقت را بیان کردید؛ مردم بی‌گناه ما برای سربازان، رهبران نظامی و سیاسی شما مهره‌های شطرنج بودند. با این هم، شما در آن «بازی» سفید و سیاه شکست خوردید.»
آقای حقانی همچنان «بزرگواری » هری را در اعتراف ستوده و گفته که : «در میان قاتلان افغان‌ها، بسیاری نجابت شما را ندارند که وجدان خود را راحت کرده و به جنایات جنگی خود اعتراف کنند.» او در ادامه گفته که توقع ندارد که دیوان جنایی بین‌المللی هری را برای محاکمه «فراخواند یا فعالان حقوق بشر کار شما را محکوم کنند، چون آنها در برابر شما کر و کور هستند. اما امید این است که چنین جنایات در تاریخ بشر یاد شود.》
بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی نیز  در واکنش به این موضوع گفته است که جهان غرب که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند در عمل رفتار دیگری دارد.اقای کریمی تاکید کرده افغان‌ها به عنوان «یک ملت آزاد مسلمان روحیه حفاظت از دین و کشور خود را برای همیشه زنده نگه خواهند داشت.»
در همین حال ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته، در مورد این‌که آیا ادعای شهزاده هری که ۲۵ نفر را در افغانستان کشته، مناسب است، نظر نمی‌دهد، اما افزوده که «از نیروهای مسلح ما بسیار سپاسگزارم.»
سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا در مورد این‌که چه تعداد افراد توسط شهزاده هری در افغانستان کشته شده گفت: «ما به دلایل امنیتی در مورد جزئیات عملیاتی اظهار‌نظر نمی‌کنیم.»
قابل یادآوری است که شاهزاده هری دوبار در افغانستان ماموریت انجام داده است. بار اول در سال ۲۰۰۸ و بار دیگر در سال ۲۰۱۳. او در پایگاه بسشن، مرکز نیروهای بریتانیایی در هلمند وظیفه انجام داده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.