Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

یک نوسینده زن در شهر ایبک نزدیک به ۴۰۰ جلد کتاب را به کتاب‌خانه ‌عامه سمنگان اهدا کرد / جرات نیم از علم بشمار می‌رود؛


خبرگزاری پیگرد: ولایت سمنگان
گزارش از خبرگزاری پیگرد
چهارشنبه ۲قوس ۱۴۰۱

خبرگزاری پیگرد، سمنگان؛ کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود. این زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی ‌را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

به نقل قول از برگه اجتماعی کتابخانه عامه ریاست اطلاعات وفرهنگ سمنگان رمیکا رحیم شاهرخی یکی از نوسینده گان ولایت سمنگان روز گذشته ۳۸۰ جلد کتاب را به به کتابخانه عامه این ولایت اهدا کرد به گزارش از خبرگزاری پیگرد خانم شاهرخی تا اکنون چندین جلد کتاب را رونمایی نموده است که آخرین اثر این نوسینده زن در سال ۱۳۹۹ بنام طلسم خاکی رونمایی نموده بود.


در آخرین اثر هنری خانم شاهرخی اشعار مختلف جا داده شده بود که از جمله دوبیتی، غزل، شعر سپید و مثنوی میباشد که بیشتر این اشعار را در جریان گسترش ویروس کرونا و قرنطین سروده شده بود.‌

در کتابخانه عامه ولایت سمنگان بیش از هزار جلد کتاب مختلف العنوان وجود دارد.

مسوولان کتاب‌خانه‌ عامه سمنگان ضمن استقبال رمیکا رحیم شاهرخی از بهر اهدا ۳۸۰ جلد کتاب به این کتاب‌خانه عامه می‌گویند که راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی ‌را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

به باور مسوولان کتاب‌خانه عامه کتاب وسیله ای است که دانش بشری به کمک آن از تباه شدن مصون می ماند. در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین راهکارهایی که می‌تواند آفت جهل را نابود نماید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.

در دنیای خارج کتاب خانه های بزرگی وجود دارند که هزاران نفر در روز از ان استفاده می کنند. افغانستان هم در مرکز و ولایات کتابخانه های دارد که به مردم کمک می کند تا به کتاب های دلخواه شان دسترسی پیدا کنند.

یکی از مواردی که فرهنگ کتاب خوانی را در میان جوانان کم رنگ ساخته دسترسی عدهء از جوانان به انترنت و مصروفیت بیش از حد به آن است. به وسیله انترنت جوانان می توانند موضوعات مورد نیاز شان را سریع تر حاصل کنند.

در همین حال شماری از باشنده گان ولایت سمنگان ضمن نگرانی از کاهش علاقمندی مطالعه در میان جوانان می‌گویند که مسوولان محلی این ولایت راهکارهایی مثبت را برای تشویق جوانان به مطالعه روی دست گیرند تا جوانان آگاه نقش مهم را در رشد کشور داشته باشند.

باور ها براینست که جرات نیم از علم بشمار می‌رود، هرگاه شخص سواد نداشته باشد به درد جامعه نمی‌خورد پارسناسان می گویند، اگر بزرگان یک خانواده مطالعه کنند بدون شک فرزندان آنها نیز با کتاب و کتابخوانی روی می آورند.

دانشمندی گفته است، جرأت نیم علم است، اگر یک شخص توان ابراز عقیده و دانش خود را نداشته باشد به درد نمی خورد.


شاید شما هم در مکاتب و پوهنتون ها جوانانی را دیده باشید که در هنگام صحبت کردن صدای شان می لرزد، جملات شان خورده می شود، همچنان خشك شدن آب دهن، سرخ شدن يا رنگ پريدگی، از دست خود عصبانی شدن. زياد شدن ضربان قلب. بی اراده گی، تصميم نگرفتن، افسرده گی، دست و پاچه شدن و سكته سكته گپ زدن، در واقع همچو جوانان را بی جرأت می نامند.

همواره مطالعه کننده‌گان اندیشه‌های درست را از درون یک کتاب بیرون کشید و آن را به عنوان یک الگوی انتخاب نموده اند.

سمیع الله عالمی یکی از نویسنده گان در‌ شمال کشور در مورد اهمیت و مزایا مطالعه به خبرگزاری پیگرد می‌گوید که کتاب و نویسندگی در رشد حیات اجتماعی تأثیر بسزایی دارد و روح یک جامعه در پرتو این مهم بارور می‌شود  به گفته آقای عالمی کتاب از دیرباز، حافظ و احیاکننده تفکر و اندیشه های والا و منبع عظیمی بوده است.

این‌ نوسینده افزود که در واقع مطالعه، انسان را از هویت خود با خبر می‌کند و راه درست زیستن را به او می‌آموزد. کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است تا آدمی با اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی گام بر دارد.

آقای عالمی به جوانان توصیه کرد که هرگاه خوب دقت کنیم می‌توانید که اندیشه‌های درست را از درون یک کتاب بیرون کشید و آن را به عنوان یک الگوی درست در زندگی، قرار دهید.

برای مبارزه با آن بايد افكار غلط را از خود دور كنيم. توانايی های خود را بيابيم وآنها را نشان بدهيم. همراه با خود يا كس ديگر حرف بزنيم و نظر دادن را تمرين كنيم و به خود تلقين كنيم كه می توانيم در اجتماع باشيم و كم جرات نيستيم.

پس داشتن جرأت و اعتماد به نفس کلید موفقیت و اساس موفقیت ها و پیروزی های بزرگ است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.