Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

یونما:زنان افغان خواهان فراهم شدن زمینه گفتگو با امارت اسلامی هستند!


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش اجمل عمرزاده
شنبه ۲۸عقرب۱۴۰۱

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که زنان در افغانستان، خواستار فراهم‌شدن زمینه‌ی گفت‌وگو میان آن‌ها و امارت اسلامی استند.
یوناما، روز (جمعه، ۲۷ عقرب)با نشر گزارشی، گفته که به‌ مناسبت روز جهانی باز و بر اساس قطع‌نامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گردهم‌آیی‌هایی را با حضور زنان در شماری از ولایت‌های افغانستان راه‌اندازی کرده است.
در گزارش یوناما آمده، با زنانی که در این گردهم‌آیی‌ها اشتراک کرده اند، در باره‌ی نیاز حتمی برای مشارکت معنادار شان در تصمیم‌گیری، نگه‌بانی در برابر خشونت، دست‌رسی به آموزش‌، کار و عدالت، گفت‌وگو کرده است.
مارکس پوتزل، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، در برنامه‌ای در کابل، گفته است که سازمان ملل متحد، همواره تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های حقوق بشر و حقوق زنان را به مقام‌های امارت اسلامی یادآوری می‌کند.
یوناما، می‌گوید که زنان در کابل، از سازمان ملل متحد خواستند که زمینه‌ی گفت‌وگو میان آن‌ها و امارت اسلامی را فراهم کرده و به بازگرداندن حقوق ابتدایی شان، افزایش فرصت‌های اقتصادی و آموزشی و حفظ دست‌آوردهای زنان کمک کند.
در گزارش یوناما آمده است که گفت‌وگوهای اخیر زنان، فهرستی از توصیه‌ها به جامعه‌ی جهانی، امارت اسلامی و خود زنان را در پی داشته است.
زنان از سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی خواسته اند تا سازوکار ارتباطی‌ای را ایجاد کند که به زنان اجازه دهد، مسئله‌های شان را با مقام‌های امارت اسلامی در میان بگذارند.
زنان در هرات، گفته اند که اکنون، تبعیض جنسیتی در برابر زنان و حذف آن‌ها از سازوکارهای تصمیم‌گیری، به گونه‌ی سیستماتیک عملی می‌شود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.