Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

مارت اسلامی برخلاف موضع قبلی خود از اعلامیه نشست مسکو استقبال کردند

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش محمد محمدی
پنجشنبه ۲۶عقرب۱۴۰۱

وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی برخلاف موضع قبلی خود که نشست مشورتی مسکو را ناقص خوانده بود، از اعلامیه پایانی این نشست استقبال کرده است.
این وزارت در اعلامیه‌ای که  امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ عقرب) منتشر کرده، گفته که از میکانیزم‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان استقبال می‌کند و تأکید روی افغانستان صلح‌آمیز، متحد، مستقل، بی‌طرف و از لحاظ اقتصادی پیشرفته در نشست مسکو را موضعی در خور ستایش می‌داند.
نشست مشورتی مسکو درباره‌ی افغانستان موسوم به «فرمت مسکو» روز گذشته با حضور نمایندگان ۱۰ کشور منطقه در پایتخت روسیه برگزار شد.
در این نشست از مسولان امارت اسلامی دعوت نشده بود در مقابل امارت اسلامی این نشست را بدون حضور آنها ناقص خوانده بود
ضمر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه در امور افغانستان درباره‌ی دلیل عدم دعوت از حکومت سرپرست گفته است که امارت اسلامی در تشکیل دولت فراگیر ناکام شده و امسال برخلاف سال گذشته از آنان دعوت نشد.
اشتراک‌کنندگان نشست مسکو در بیانیه پایانی خود نیز بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که منعکس‌کننده منافع همه گروه‌های قومی-سیاسی این کشور باشد، تأکید کرده‌اند.
آنان بر تعهد برای ایجاد افغانستان صلح‌آمیز، یک‌پارچه، آزاد و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر نیز تأکید کرده و از امارت اسلامی خواسته‌اند که به تعهدات خود برای ریشه‌کن‌کردن تروریسم و قاچاق مواد مخدر عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز به منبع گسترش تروریسم تبدیل نخواهد شد

در سوی مقابل وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی در اعلامیه‌ی خود بدون اشاره به درخواست ایجاد دولت فراگیر، از موضع اشتراک‌کنندگان نشست مسکو مبنی را نیاز به تسریع تلاش‌های بیشتر کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی برای بازسازی افغانستان سپاس‌گزاری کرده است.
مسوولان در امارت اسلامی گفته اند که بر این باور هستند که امنیت و ثبات افغانستان و منطقه به‌هم مرتبط است و از این‌رو، «به‌عنوان یک دولت مسئول بار دیگر به کشورهای منطقه تعهد می‌سپارد که به هیچ فرد یا گروهی اجازه اقدام علیه ثبات منطقه را نخواهد داد».
وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی گفته است که حکومت این ها به عنوان یک «نظام مستقل» به هیچ کشوری ثالث اجازه نخواهد داد تا در افغانستان تأسیسات نظامی ایجاد کند: «به همین ترتیب، از سایر کشورها نیز جداً می‌خواهیم تا خاک و فضای خود را علیه افغانستان در اختیار کشورهای دیگر نگذارند».
وزارت خارجه همچنین اشاره کرده که اشتراک نمایندگان امارت اسلامی در نشست‌ مسکو، می‌تواند آن‌را جامع‌تر و مؤثرتر سازد.
این وزارت پیشتر گفته بود که عدم اشتراک نمایندگان حکومت امارت اسلامی در چنین نشست‌ها «می‌تواند روی تعامل تأثیر منفی بگذارد».
قابل یادآوری است که در چهارمین نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان نمایندگان ویژه و مقام‌های ارشد روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند.
سال گذشته در سومین دور این نشست، نمایندگان امارت اسلامی هم حضور داشتند بر خلاف سال گذشته امسال از حضور آنها کدام خبری نبود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.