Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

اولین رئیس جمهور زن در تاریخ اسلوونی !


خبرگزاری پیگرد جهان
نوشته شده توسط محمد محمدی
دوشنبه۲۳عقرب۱۴۰۱

شهروندان اسلوونی روز یکشنبه  ۲۲عقرب۱۴۰۱ با شرکت در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری کشور شان، اولین رئیس جمهور زن در تاریخ اسلوونی را برگزیدند.
ناتاشا پیرس موسار 54 ساله، وکیل مدافع حقوق بشر نامزد لیبرال “احتمالاً” با کسب 54 درصد آرا در مقابل آنزه لوگر 46 ساله، وزیر خارجه پیشین اسلوونی با دیدگاه های میانه پیروز شد.
این در حالیست که در دور اول انتخابات اسلوونی هیچ یک از هفت نامزد نتوانستند بیش از 50 درصد آرا ره به دست آوردند و به این ترتیب پیرس موسار و لوگر به دور دوم راه یافتند.
خبرگزاری رویترز، روز گذشته گزارش داد که پیرک موسار 53.86 درصد آرا و رقیب او لوگر 46.14 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
میزان مشارکت در انتخابات اسلوونی 49.9 درصد گزارش شده است.
گرچه رئیس جمهور در اسلوونی عمدتاً نقش  تشریفاتی دارد، اما فرمانده کل نیرو های مسلح است و چند مقام ارشد از جمله رئیس بانک مرکزی را نیز نامزد می کند، که اغلب این نامزد ها به وسیله پارلمان تایید می شوند.
پیرک موسار پس از ادعای پیروزی به خبرنگاران گفت:
< من تلاشم را خواهم کرد تا رئیس جمهور حقیقی برای همه باشم، تا برای حقوق بنیادی و اساسی، انسانی و دموکراتیک و دموکراسی کار کنم>
رئیس جمهور جدید اسلوونی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، جاگزین بورت پاهور می شود که برای 30 سال در سیاست فعال بوده است. پاهور که قبلا مودل بود، برای دو دور پنج ساله در مقام رئیس جمهوری خدمت کرد.
قابل یادآوری است که پیرک موسار که قبلاً مجری تلویزیون بود، بعد به وکیل پرنفوذ مبدل شد، و برای حقوق بشر، حکومت، قانون، و موضوعات رفاه اجتماعی مبارزه کرد.
موسار در کار خصوصی اش وکیل ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق امریکا هنگام شکایت او از یک روزنامه عامه پسند در اسلوونی بود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.